Under Sleeper Pads zijn ideaal voor het moderne spoornet, waar snelheid en belasting steeds verder toenemen. We willen sneller van A naar B, zonder daarbij concessies te doen in het aantal reizigers of de vracht. Under Sleeper Pads bieden bescherming tegen trillingen en zorgen voor behoud en levensduur verlenging van de ballast onder het spoor. Hierdoor zijn ze ideaal voor toepassing in zowel hogesnelheidslijnen als in lijnen met een hoge asbelasting.
Bij ETS Spoor gebruiken we Getzner producten voor alles wat te maken heeft met geluid- en trillingsreductie op het spoor. De Under Sleeper Pads van Getzner kunnen tijdens het fabricageproces van de betonnen dwarsliggers al eenvoudig aangebracht worden.
Uitdaging van modern spoorwegverkeer
Toenemende operationele belastingen en snelheden in het moderne spoorwegverkeer vormen nieuwe technische en economische uitdagingen. Under Sleeper Pads zijn één van de opties die je hebt om deze uitdagingen te bestrijden. Met Under Sleeper Pads:
- Behoud je de bovenbouw;
- Verleng je de levensduur van de ballast en verminder je het aantal benodigde onderstop beurten;
- Verbeter en behoud je de kwaliteit van de spoorgeometrie;
- Verminder je storende trillingen, zowel in de baan als in de wissels.
Elastische, krachtige én kostenbesparende Under Sleeper Pads
De elasticiteit van Under Sleeper Pads is een belangrijke ontwikkeling in de klassieke spoorwegopbouw. Deze producten worden direct onder de spoorbielzen geplaatst, waardoor de verticale elasticiteit van de bovenbouw aanzienlijk vergroot wordt. Zodoende wordt de belasting van de treinwagons gelijkmatig verdeeld over de diverse componenten in de ondergrond. Hiermee wordt tevens de slijtage aanzienlijk verminderd!
Under Sleeper Pads: Perfect voor ballast spoortrajecten
Het meest voorkomende type bovenbouw dat ter wereld wordt gebruikt, is spoor met ballast. De ballast is hierbij de zwakste schakel in het spoortraject, doordat zij onderhevig zijn aan dynamische verschuiving, veroorzaakt door de zware lasten en treinbewegingen. Op de lange termijn zorgt deze belasting (ballastcompressie) voor slijtage en het breken van het ‘gesteente’. Dit heeft zijn weerslag op de spoorgeometrie die, door het breken van het gesteente, op den duur flink verminderd wordt waardoor het spoorbed moet worden aangedrukt.
Het gebruik in deze trajecten vertraagt dit proces. Dat zie je terug in onderstaande zaken:
- Verdeling van de aslast over een groter aantal dwarsliggers
De elastische eigenschappen van de onderliggers verlengen de buiglijn van de rails. De belasting van de trein wordt verdeeld over een groter aantal dwarsliggers en dus over een groter oppervlak. Deze verminderde gemiddelde compressie vermindert ook de belasting op de ballast. - Vergroting van het contactoppervlak tussen dwarsligger en ballast
De unieke eigenschappen van het polyurethaan resulteren in een ideale inbedding van de ballast in het oppervlak van de Under Sleeper Pads, waardoor de bovenste ballastlaag wordt gestabiliseerd. Dit levert een toename van het contactoppervlak tussen dwarsligger en ballast op van ongeveer 8% (zonder vulling) tot wel 35% (met vulling). - Verzwakking van de dynamische krachten en trillingen in de ballast
Under Sleeper Pads verminderen de directe dynamische belasting van de ballast. Ze verminderen het verschuiven van de ballast en het bezinken van de baan.
Getzner, specialist in geluids- en trillingsreductie
Wil je meer weten over geluids- en trillingsreductie op het spoor? Binnen deze blog lees je alle mogelijkheden die onze partner Getzner biedt. Daarbij bieden de diverse onderdelen ook hyperlinks naar pagina’s met specifieke informatie over: