Als projectmanager van Vossloh ETS, had ik recentelijk de kans om een bezoek te brengen aan een opmerkelijk project dat we uitvoeren in samenwerking met HTM. Ons doel? De vernieuwing van het lightrail-spoor rondom de Pisuissestraat in Den Haag. In dit artikel neem ik je mee op mijn regenachtige bezoek aan de locatie en deel ik onze betrokkenheid en de duurzaamheid van ons Rheda City-systeem.

Een belangrijk Project voor HTM
HTM staat bekend om zijn toewijding aan kwaliteit en duurzaamheid, en dit project vormt geen uitzondering. De vernieuwing van het tramspoor is van cruciaal belang om de mobiliteit in Den Haag te verbeteren. Samen met andere spoorwegmateriaalleveranciers, speelt Vossloh ETS een essentiële rol in dit project.

Onze Spoorwegmaterialen
Tijdens mijn bezoek kon ik getuige zijn van enkele van de spoorwegmaterialen die we leveren. Eén opvallend aspect was het totale Rheda-City systeem, dat we maar liefst 17 jaar geleden aan HTM leverden. In overleg met HTM hebben we besloten nieuwe kamer vul-elementen aan te leveren, hoewel de originele kamer vul-elementen in principe 100% herbruikbaar zijn, als voorzorgsmaatregel om de kwaliteit te waarborgen.
Maar dat is niet alles. Als onderdeel van ons uitgebreide assortiment hebben we ook railpads geleverd, in samenwerking met onze partner Getzner. Deze railpads spelen een cruciale rol in het spoorwegsysteem. Ze worden geplaatst onder de spoorstaven bij de bevestigingspunten en bieden tal van voordelen, afhankelijk van het specifieke spoorstaafprofiel en bevestigingssysteem.

Onze railpads brengen de volgende voordelen met zich mee:

  • Een langere levensduur van het spoor: Dankzij hun elastische en trillingsabsorberende eigenschappen verminderen ze de slijtage en onderhoudskosten van het spoor.
  • Een vermindering in (golf)slijtage in de spoorstaven: Dit draagt bij aan de duurzaamheid en efficiëntie van het spoorwegsysteem.
  • Een vermindering in geluids- en trillingsoverlast: Dit komt de leefomgeving en de gebruikerservaring ten goede.
    Onze railpads zijn verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder de standaard vierkante pad. Daarnaast bieden we pads met een H-vorm, het FIN-ontwerp om scheuren bij de “oortjes” tegen te gaan, en pads met een “pre-assembly lip” die ervoor zorgen dat de railpads beter op hun plek blijven liggen wanneer dwarsliggers met een voorgemonteerd bevestigingssysteem worden geleverd.
    Mocht je meer informatie of advies nodig hebben over onze railpads, aarzel dan niet om contact op te nemen met de Product Manager van Vossloh Nederland. We helpen je graag verder en streven ernaar om de kwaliteit en duurzaamheid in spoorwegprojecten te waarborgen.

Regenachtig Avontuur
Helaas zat het weer niet mee tijdens mijn bezoek. De regen viel met bakken uit de lucht, wat zorgde voor uitdagingen bij het documenteren van onze leveringen. Maar zelfs de zwaarste regenbuien konden niet verhinderen dat we ons werk bewonderden.

De Duurzaamheid van Rheda City
Een van de meest opmerkelijke aspecten van ons werk is de duurzaamheid van het Rheda City-systeem. Na maar liefst 17 jaar gebruik, is het spoor pas aan vervanging toe. Dit benadrukt de investering in kwaliteit en duurzaamheid die HTM destijds samen met Vossloh ETS hebben gedaan.
Dit bezoek was een eye-opener, niet alleen voor de indrukwekkende technische aspecten, maar ook voor de betrokkenheid bij duurzaamheid en kwaliteit. We zijn er trots op deel uit te maken van dit project en kijken uit naar de voltooiing ervan.
Het vernieuwde tramspoor rondom de Pisuissestraat zal ongetwijfeld de mobiliteit in Den Haag verbeteren, en we zijn enthousiast om ons steentje bij te dragen aan de vooruitgang van de stad.