Uitbreiding SUNIJ-lijn

Medio April 2020 is gestart met het moderniseren en uitbreiden van de regionale tramlijn Utrecht > Nieuwegein > IJsselstein, de zogenaamde SUNIJ-lijn. Door deze uitbreiding wordt een traject ontwikkeld waarbij reizigers, zonder overstappen, kunnen reizen tussen IJsselstein/Nieuwegein en Utrecht. Inclusief de aanschaf van nieuwe trams, is met dit project een investering gemoeid van zo’n 150 miljoen euro.

Over de SUNIJ-lijn

De Sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein, in de volksmond ook wel de SUNIJ-lijn genoemd, is een sneltram die in de jaren 80 aangelegd werd om de zgn slaapsteden te ontsluiten. Ter vervanging van de drukke busverbinding naar De Uithof, werd in 2019 de spoorlijn al uitgebreid met een tramlijn.

Tijdens de aanvullende verbouwing worden tevens de hogevloertrams vervangen door lagevloertrams. Deze wijziging resulteert ook in aanpassingen aan de spoorlijn.

De aanpassing en uitbreiding van de SUNIJ-lijn moet ervoor zorgen dat het traject weer zo in trek komt als in 2009, toen de spoorlijn 14,6 reizigers vervoerde. Door diverse aanpassingen (bijv. de inkorting van het traject in 2009) werd het traject minder gebruikt, tot ‘slechts’ 5,6 miljoen reizigers in 2015.

Vernieuwing SUNIJ-lijn

Door de switch van hogevloer- naar lagevloertrams, dienen de haltes van de SUNIJ-lijn zowel verlaagd als verlengd te worden. Daarnaast wordt ook het overgrote deel van het spoor tussen Nieuwegein-Zuid en IJsselstein vervangen. Een lightrail traject wat, vanwege slijtage, steeds onbetrouwbaarder werd en zodoende aan vernieuwing toe was.

ETS leverde voor dit project  verschillende producten en diensten;

  • Spoorstaven
  • Spoorstaaf bevestigingen
  • Coating
  • Stomplassen
  • Ankerschoenen
  • Rheda city embedded systeem
  • Waterbakken

Logistieke efficiëntie

De 30-meter lange spoorstaven zorgen voor een logistieke uitdaging. Vandaar dat ETS Spoor, de spoorstaven via het water aan de kade heeft gelost en opgeslagen voor transport. Vanuit de opslagplaats aan de rand van Utrecht zijn alle spoorstaven uitgereden naar diverse depots. Vanwege diverse aanrijd routes werd de binnenstad van Utrecht ontzien en transporthinder zoveel mogelijk voorkomen.

Focus op duurzaamheid, snelheid en kwaliteit

Na het doornemen van de projectaanvraag heeft projectmanager Dave Oerlemans, tezamen met leverancier Vossloh, een slim plan uitgewerkt om kosten en doorlooptijd te kunnen verkorten. Belangrijk hierbij was het verkorten van de doorlooptijd en het verminderen van de overlast die inwoners van Utrecht zouden ervaren.

Door tezamen met Vossloh Fastenings naar het bestaande traject te kijken, konden we een maatwerk oplossing ontwikkelen die de kosten erg wist te drukken maar qua werkzaamheden ook veel gunstiger uit zou pakken.

We zien in projecten dat duurzaamheid een steeds belangrijker aspect wordt. Zo werden in dit project de oude dwarsliggers hergebruikt. Doordat het traject voorzien was van betrekkelijk nieuwe NS90 dwarsliggers, welke nog prima te gebruiken waren. Hierbij hoefden enkel de spoorstaven vervangen te worden door een nieuwe 49E1 spoorstaaf. Ons W21 bevestigingssysteem werd hierbij gebruikt om de producten met elkaar te bevestigen. Door deze inventieve oplossing werden enorm veel product- én installatiekosten bespaard.

Naast de duurzame toepassing van producten, heeft ETS Spoor de spoorstaven voorzien van onze duurzame rail coating. Hiermee verlengen we de levensduur van de spoorstaven bij overgangen, waardoor we de Total Cost of Ownership - en dus de kosten voor onderhoud - drastisch kunnen verlagen.