Onlangs lanceerde Spanbeton haar nieuwe voorgespannen betonnen dwarsligger: de NG30. Deze is uitgerust met een W30 bevestigingssysteem van Vossloh Fastening Systems. ETS Spoor was nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie dwarsligger.
De dwarsligger is bij uitstek geschikt voor bogen met een kleine radius waar de trein grote kracht uitoefent op het spoor en als alternatief voor de 14-002. Minder gevoelig voor slijtage omdat het voorgemonteerde W30 bevestigingssysteem met SKL spanklem de spoorstaven goed op zijn plek houdt.
Uit testresultaten blijkt dat bij een belasting van 63.9 kNm pas de eerste scheur optreedt in de railseat van de NG30. Deze geteste belasting is ruim twee keer zo hoog als de vereiste 28 kNm. Bij andere type dwarsliggers treden scheuren eerder op, bij de 14-002 bijvoorbeeld al bij 48.8 kNm.
Een ander voordeel van de NG30 is dat het de arbeid voor aannemers op de bouwplaats vergemakkelijkt. De monoligger is één geheel en bestaat dus niet uit veel losse componenten, wat de foutmarge verkleint. Bovendien hoeven aannemers nu niet ter plaatse het bevestigingssysteem op de dwarsligger te monteren: de ligger loopt mee in de ombouwtrein. Dit scheelt arbeidstijd en is arbovriendelijker.
Eerste toepassing NG30 in de baan een feit
Direct na de lancering is ook het leveren van start gegaan. ETS Spoor levert de komende weken 11.000 NG30 dwarsliggers voor het project Hoekse Lijn. Daarvan liggen de eerste al in de baan.