In maart 2021 zijn onze vaste stootjukken, geproduceerd door RAWIE, officieel door DEKRA Rail goedgekeurd. Dit certificeringsproces kende door de coronacrisis enige vertraging, maar vanaf heden mogen wij deze stootjukken met ons productcertificaat volgens SPC00190 V003, in de markt leveren. 

Vaste stootjukken
Spoorbeëndigingsconstructies geven het einde van het spoor aan en zorgen ervoor dat een trein, tram of metro zo gecontroleerd mogelijk tot stilstand wordt gebracht. Deze constructies worden bijvoorbeeld toegepast bij perronkopsporen, eindstations en onderhoudsplaatsen.

Vaste stootjukken zitten, zoals de naam al weggeeft, vast aan de rails. De bevestiging bestaat meestal uit een aantal klemmen met doorsteekverbindingen door de spoorstaven. Net als de remstootjukken draagt het vaste stootjuk de krachten over van het voertuig (ter hoogte van de buffers/koppeling) op de spoorconstructie. Ze absorberen zelf echter, in tegenstelling tot de remstootjukken, nagenoeg geen energie. Daarom is het belangrijk dat er, in ieder geval bij zwaarder materieel, in de spoorconstructie zelf een veiligheidsvoorziening is toegepast, bijvoorbeeld in de vorm van een breeklas. Hierdoor zal het gehele afgebroken stuk spoor zorgen voor het afremmen van het voertuig.

Stootjukken worden geplaatst ter bescherming van locaties waar een tram/trein of metro (tijdelijk) niet door kan en mag rijden, zoals perronkopsporen/eindstations of onderhoudsplaatsen.

Doordat de vaste stootjukken de krachten overdragen van het voertuig op de spoorconstructie wordt de trein/tram of metro afgeremd.

Zoals goed te zien op onderstaande afbeelding is de (Prorail) spoorconstructie voorzien van een halfzwevende breeklas die breekt bij een sterke impact. De berekende impact van een vast stootjuk is meestal +/- 1000 KN. De beweegbare spoorconstructie remt het voortuig af.

Het grote voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de remstootjukken is dat het een goedkopere en eenvoudigere en veelal universele toepasbare oplossing biedt. Tevens ontstaat er tot een bepaalde kracht geen schade aan voertuig, stootjuk of spoorconstructie.

Wij kunnen vaste stootjukken, naast het standaard stootjuk voor de ProRail-markt, in vele verschillende varianten leveren; bijvoorbeeld met hydraulische buffer en/of in opklapbare variant.


We zijn trots te kunnen melden dat we naast de remstootjukken nu ook de vaste stootjukken officieel gecertificeerd aan kunnen bieden. Onze productmanager kan u goed adviseren over de juiste keuze voor elke situatie. Maak daarom gerust een afspraak voor een oriënterend gesprek.