Deze zomer trappen we af met onze nieuwste rubriek: Bijpraten met Spoorhelden. Onze eerste gast is iemand die in onze ogen een ware spoorheld is: John van Noort. Zelf ziet hij dat niet zo en benadrukt dat iedereen die werkt aan het spoor een spoorheld is.

Vanmorgen mochten we een ochtendje op mini-stage. Het was waanzinnig om te zien hoeveel passie John heeft voor het spoor en hoeveel kennis hij erover bezit. Deze branche is zo speciaal; eenmaal bevangen door de spoorwereld, laat het je niet snel meer los. Uiteraard stelde we John ook wat vragen:

Wat vindt je van Vossloh?

“Vossloh ken ik al jaren als leverancier van spoorwegmaterialen. Ze spelen in op vraag en aanbod vanuit de branche en komen met nieuwe oplossingen en vooral innovaties die leiden tot nieuwe producten. Het snel schakelen vanuit de vraag van een probleem tot een product, dat maakt ze sterk.”

Wie is jouw spoorheld en waarom?

“Eigenlijk zijn alle spoormensen die werken aan de infra helden in mijn ogen. Zowel in de voorbereiding als in de uitvoering. Ga er maar eens aan om bij nacht en ontij, ongeacht de weersomstandigheden, altijd klaar te staan om de klus te klaren. Het is tevens een behoorlijke inbreuk op je privéleven in verband met vele weekendwerken en doordeweekse nachten.”

Hoe ben je in de spoorbranche terechtgekomen?

“Na mijn dienstplicht en een deel beroepsmilitair te zijn geweest, ben ik eind jaren ’80 gestart bij Wegonderhoud op Kijfhoek. Gewoon op een vacature uit de krant.”

Wat vind je het meest uitdagende project waar je aan hebt gewerkt?

“Dat was de BBV-vernieuwing in Breda rond 2003, genaamd ‘De Grote Klap,’ waarbij nagenoeg alles aan de infra vernieuwd is. Ik was toen hijsbaas van twee grote spoorkranen van de firma Leonhard Weiss in opdracht van BAM voor het verwijderen en vervangen van sporen en wissels. De uitdaging zat in het feit dat dit in 36 uur gereed moest zijn, waarbij logistiek een belangrijke rol speelde.”

Hoe zie je de toekomst van de spoorbranche?

“Zolang er gebruik gemaakt wordt van de infra, zal de spoorbranche blijven bestaan. Het zal steeds lastiger worden, met name voor de aannemers, om aangeboden projecten rond te krijgen, gezien het tekort aan personeel. De volgende generatie moet zich echt melden, anders zal de invulling voor zowel onderhoud als vernieuwing een uitdaging worden.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste innovaties in de spoorwereld van de afgelopen jaren?

“Nieuwe meetmethodes geven ons steeds meer grip op de staat van de infra, wat van belang is om de beschikbaarheid te verhogen en storingen te voorkomen. Het toepassen van 14002-dwarsliggers in bogen en de W30 op NS90-dwarsliggers in bogen zijn enorme verbeteringen geweest. Steeds vaker zie ik dat hergebruik een onderdeel van vernieuwing is geworden, wat mij erg aanspreekt. Denk aan het toepassen van kunststof dwarsliggers voor wissels met hergebruik van wisseldelen. De laatste innovatie vindt momenteel plaats in de Schipholtunnel, waarmee we eindelijk af lijken te komen van het ‘Blokkenspoor,’ wat toch minder robuust bleek te zijn.”

Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen?

“Ik ben op dit moment praktijkbegeleider van nieuwe Inspecteurs Baan en dat is voor mij inspirerend om hen klaar te stomen voor het vak.”

Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de spoorbranche?

“Via mijn netwerk en het bezoeken van beurzen en locaties waar innovaties beproefd worden en deze te monitoren.”

Welke tips heb je voor mensen die willen beginnen in de sector?

“Voor de spoorwereld geldt: doen! Deze sector biedt zoveel mogelijkheden in de breedste zin van het woord. Uiteindelijk komt het spoor in je bloed en gaat het er nooit meer uit. Je toekomst is hiermee verzekerd.”

Dit was het eerste gesprek met een in onze ogen spoorheld en er zullen nog vele volgen. Houd dus LinkedIn in de gaten voor meer van deze blogs!