Inlassen en slijpen van spoorstaven, hartstukken en tongen ten behoeve van:
- Herstellen van de bedrijfszekerheid
- Verlenging van de levensduur van de rails, wissels en emplacementen
- Vermijden van storingen
- Verlagen van de geluidsoverlast (Anti-piep, AQ-Flex®)
- Verbetering van het reiscomfort (RIFLEX®-proces)
- Verlenging van de levensduur van de wielen
Slijtage aan rail en wissel(complexen) komt in het bijzonder op de volgende plaatsen voor:
- Op het loopvlak en de rijkant van de spoorstaaf in krappe bogen
- In wissels(complexen) in groefbodem, hartstuk en wisseltongen
- Op spoorstaven en wissels door normale verticale slijtage en door korte en lange golfslijtage
Gevolgen door slijtage:
- Ontsporingsgevaar bij sterke dellen in bogen
- Beschadiging van bovenbouw door oneffenheden
- Geluidsoverlast voor bewoners
- Beschadiging van spoorconstructies door achterstallig onderhoud
- Hoge kosten bij uitwisseling van spoor en wisselconstructies
ETS NIEUW INGELASTE SPOORSTAVEN MET SLIJTVASTE LAAG VOOR HET UITSTELLEN VAN DE EERSTE SLIJTAGE:
- Inlassen van hoogwaardig slijtvast materiaal in nieuwe R200 spoorstaven (ETEKA 5®)
- Oplassen van het loopvlak ter voorkoming van golf en dalvorming en ter vermindering van de verticale slijtage
- Oplassen van diverse spoordelen met hoogwaardig slijtvaste werkstoffen d.m.v. het onder poederdek lassen of het elektrisch lassen met elektrode of vuldraad
- Verwijderen van oneffenheden door middel van slijpen