Met stootjuk, stootblok of remstootjuk heeft het diverse namen, maar het doel van alle varianten is hetzelfde: Een veilig spoor creëren voor iedereen. Een stootjuk is een spoorbeëindigingsconstructie die aan het eind van het spoor geplaatst wordt.
Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden, is het niet de bedoeling dat een stootjuk ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Het geeft extra veiligheid mocht een trein onverhoopt wél te ver doorschieten op het spoor. Maar, evenals kreukelzones in een auto, in normale ritten gebruik je de stootjukken niet.
Vaste stootjukken vs. Energieabsorberende remstootjukken
Stootjukken zijn in te delen in twee categorieën: Vaste stootjukken en energieabsorberende remstootjukken. Waar de vaste stootjukken gebruikt worden als einde-spoor-markering, kunnen de remstootjukken ook gebruikt worden om (tijdelijk) specifieke stukken traject te beveiligen. Bijvoorbeeld als er op gewerkt wordt.
Vaste stootjukken
Vaste stootjukken hebben een zeer kleine bots kracht. Komt een trein in aanraking met een vaste stootjuk, is er vrijwel altijd schade aan het materieel. en worden voornamelijk toegepast bij perronkopsporen, eindstations en onderhoudsplaatsen.
Vaste stootjukken zitten, zoals de naam al weggeeft, vast aan de rails. De bevestiging bestaat meestal uit een aantal klemmen met doorsteekverbindingen door de spoorstaven. Vaste stootjukken absorberen zelf, in tegenstelling tot de remstootjukken, nagenoeg geen energie. Daarom is het belangrijk dat er, in ieder geval bij zwaarder materieel, in de spoorconstructie zelf een veiligheidsvoorziening is toegepast, bijvoorbeeld in de vorm van een breeklas. Hierdoor zal het gehele afgebroken stuk spoor zorgen voor het afremmen van het voertuig.
Energieabsorberende remstootjukken
Een (beter) alternatief van vaste stootjukken zijn energieabsorberende remstootjukken. Deze stootblokken vangen de klap van een eventuele ‘aanrijding’ op en brengen zodoende de trein gecontroleerd tot stilstand.
Bij dit type wordt gebruik gemaakt van hydraulische of mechanische schokdempers die een betere bescherming van mens en materiaal garanderen. Hiermee wordt de kans op slachtoffers en schade aan treinen, perrons en gebouwen bij een eventuele aanrijding, aanzienlijk beperkt.
(Rem)stootjukken door de tijd
Sinds de introductie van treinen, hebben al veel verschillende soorten remstootjukken de revue gepasseerd. Van ‘natuurlijke’ varianten tot varianten met kreukelzones en hydrauliek. Op de website van Feijenoordse Meesters vonden we een grote variëteit aan remstootjukken.
Moderne remstootjukken van Rawie
Onze partner Rawie is wereldwijd marktleider in dynamische spoorbeveiligingssystemen. Vanuit het Duitse Osnabrück werken zij dagelijks aan innovaties om het spoor zo veilig mogelijk te maken. Het bedrijf Rawie ontstond na een uitvinding van oprichter Franz Rawie, hij ontwikkelde een rembufferstop om het treinverkeer veiliger te maken. Nu, ruim 100 jaar en vele patenten later, is het bedrijf een toonaangevende leverancier met producten die over de hele wereld zijn geplaatst.
Een belangrijke eigenschap van Rawie is dat het maatwerk levert. Elke bufferstop, vast of remmend, opvouwbaar of statisch, wordt op maat gemaakt conform de eisen van het land van bestemming. De (veiligheids)eisen in Azië zijn tenslotte anders dan Europa. Daarnaast verschillend de eisen ook tussen trein-, tram- en metrotrajecten