In 2025 trappen we af met een flinke dosis enthousiasme en Brabantse gastvrijheid, wanneer we welkom worden geheten door Marleen van de Kerkhof in het keurige kantoor van Dual Inventive in Oisterwijk. Een mooie plek in wat in 2020 nog uitgeroepen werd tot het mooiste dorp van Nederland. Al voordat we de het Fieldlab Rail binnenstappen, zien we in het magazijn kisten staan met het logo van Vossloh erop. Dit is een locatie die niet alleen het gemak van samenwerking uitstraalt, maar ook een duidelijke verbinding legt tussen de belangrijke spelers in de spoorsector.
De spoorbranche zit vol met verborgen helden: mensen die dag in, dag uit werken aan een veilig, duurzaam en innovatief spoor. Bij Vossloh geloven we in het belang van verbinding, niet alleen op het spoor, maar ook tussen de mensen die de sector vooruithelpen. Daarom zetten we in deze reeks inspirerende verhalen onze spoorgeladen helden in de spotlight. Door hun passie, uitdagingen en visie te delen, willen we anderen inspireren en de unieke wereld van het spoor toegankelijk maken.
Deze keer spreken we met Marleen van de Kerkhof, een professional met een indrukwekkend carrièrepad in de spoorsector. Haar visie en betrokkenheid maken haar een inspiratiebron voor velen. Benieuwd naar het verhaal van Dual Inventive’s International Affairs Managers? Lees mee!
Wat vind je van Vossloh?
“Ik ken Vossloh via het gezamenlijke lidmaatschap van UNIFE, de Europese branchevereniging voor de spoorwegtoeleveringsindustrie. “UNIFE speelt een grote rol in innovatie en standaardisatie binnen de sector,” legt Marleen uit. “Het is mooi om te zien dat Vossloh ook lid is en zich inzet voor verduurzaming van de keten.” Haar eigen betrokkenheid bij UNIFE als lid van de Gender Equity Advisory Group, Cybersecurity Working Group en SME Committee onderstreept haar Europese visie en toewijding aan de spoorsector.
Wie is jouw spoorheld en waarom?
“Linda Thulin uit Zweden, want ze is een echte pionier in onze branche,” zegt Marleen enthousiast, terwijl ze een foto toont waarin Linda als enige vrouw tussen haar mannelijke collega’s bij het bestuur van RailNetEurope (RNE) staat. RNE is een parapluorganisatie voor het coördineren van internationale processen, zoals capaciteitsmanagement, om grensoverschrijdend spoorvervoer te bevorderen.
Als Vice President zet Linda zich onder andere in voor de implementatie van TimeTable Redesign (TTR) door het ontwikkelen van commerciële voorwaarden om capaciteit veel efficiënter te kunnen benutten. “Door met TTR de stap te maken naar digitaal, flexibel en Europees capaciteitsmanagement kunnen we meer ruimte te bieden aan internationale (goederen)treinen. Dit is precies waar ik me ook voor inzet bij Dual Inventive, want het naadloos integreren van technologie vergroot de spoorcapaciteit. Daarom werken we aan een geharmoniseerde aanpak voor het beheer van de capaciteit langs TEN-T corridors en het coördineren van Treinvrije Periodes (TVP) over de grens.”
“Met onze technologie kunnen infrastructuurbeheerders werken met gestandaardiseerde werkzones voor de meest veilige en snelste toegang tot het spoor, waardoor de transitietijd tussen het rijden van treinen en het uitvoeren van werkzaamheden tot een minimum wordt beperkt. Dit vermindert de impact van (ad hoc) TVP’s voor vervoerders en verbetert de betrouwbaarheid van de TVP-planning.”
Daarnaast is Linda ook actief als President van het Rail Freight Corridor ScanMed en richt zij zich bij Trafikverket, de Zweedse spoorbeheerder, op internationale zaken die bijdragen aan het realiseren van de Single European Railway Area. “Wat ik zo inspirerend vind aan Linda is haar duidelijke visie op de ontwikkeling van Europees spoorvervoer. Hierbij heeft ze oog voor het maatschappelijk belang en de rol van een snelle implementatie van innovaties.”
Linda’s leiderschap en visie maken haar een inspiratiebron voor velen, en Marleen ziet haar als een voorbeeld van hoe vrouwen met expertise en ambitie een verschil kunnen maken in een traditioneel door mannen gedomineerde industrie.
Hoe ben je in de spoorbranche terechtgekomen?
“Dankzij de hyperloop,” vertelt Marleen. Ze heeft daarmee een indrukwekkende start gemaakt in de spoorbranche. Tijdens haar tijd bij Delft Hyperloop werkte ze mee aan een baanbrekend project dat niet alleen de aandacht trok van toonaangevende bedrijven, maar ook werd bekroond met de winst van de eerste SpaceX Hyperloop Pod Competition in Los Angeles. “Het winnen van die prijs met het Delft Hyperloop-team was een bevestiging van wat er mogelijk is als je samenwerkt aan innovatie. Alles kan, zolang je er samen voor gaat,” voegt ze toe. Deze ervaring legde de basis voor haar passie en toewijding aan de spoorbranche, waarin ze nu haar stempel drukt.
Het was die periode waarin ze de spoorsector dankzij Strukton Rail beter heeft leren kennen toen ze de grote aannemer als partner van het studententeam heeft verbonden. Ze vindt het ontzettend leuk om nog altijd samen te werken met Jacob Zeeman, oud-CEO van Strukton Rail en de huidige CEO van Dual Inventive. “Jacob heeft altijd als een mentor voor me gevoeld,” deelt Marleen. Ze vertelt dat zijn geloof in het Europese spoor en steun een grote rol hebben gespeeld bij haar keuze om haar carrière voort te zetten in de spoorsector.
Wat is het meest uitdagende project waar je aan hebt gewerkt?
“Dat is de ontwikkeling van een op afstand bedienbaar rood sein, de RCS 3000, om de werkplek op Niet Centraal Bediende Gebieden (NCBG’s) te beveiligen,” legt Marleen uit. Dankzij deze innovatieve technologie hoeven medewerkers niet meer het spoor in om sein 513 borden te plaatsen. Zodoende kan er veiliger en efficiënter worden gewerkt op emplacementen zoals Kijfhoek. Dit vereiste niet alleen technische innovatie maar ook vernieuwing van wet- en regelgeving. “Het was bijzonder dat we dankzij samenwerking met collega’s bij ProRail en railAlert erin zijn geslaagd om een wijziging in de Regeling Spoorverkeer mogelijk te maken om dit volledig gecertificeerd te kunnen krijgen,” vertelt ze met enthousiasme.
Hoe zie je de toekomst van de spoorbranche?
“Als klimaatbewuste professional zie ik de toekomst van de spoorbranche rooskleurig. Het spoor heeft niet alleen het verleden maar ook de belofte van de toekomst. We hebben de sleutel tot duurzame mobiliteit,” stelt ze. Ze benadrukt daarbij met verve de noodzaak van verduurzaming, digitalisering en klimaatneutraal vervoer per spoor.
Net zoals bij Vossloh staat voor Marleen het ontwikkelen van oplossingen centraal die bijdragen aan een efficiëntere en duurzamere toekomst. “Het mooie aan onze sector is dat we samen direct kunnen bouwen aan een wereld waarin mobiliteit en klimaat hand in hand gaan,” voegt ze toe.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste innovaties in de spoorbranche van de afgelopen jaren?
“Robotisering en kunstmatige intelligentie zijn gamechangers om werk efficiënter uit te voeren en flexibeler te plannen. “Meer werk met, minder man verzetten, maar wel altijd veilig,” vat ze kernachtig samen. Ze wijst op de recent gepresenteerde lasrobot als een voorbeeld van hoe technologie een antwoord biedt op uitdagingen zoals arbeidskrapte en kennisoverdracht.
Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen?
“De presentatie met een diepgaande analyse van het tragische ongeval in Voorschoten bij railAlert vond ik enorm aangrijpend,” vertelt Marleen. Als lid van de regiegroep Leren van incidenten bij railAlert zet ze zich in om de veiligheid van baanwerkers te verbeteren. Het onderzoek van onder andere ProRail en NS gaf waardevolle inzichten en verbetermogelijkheden voor de sector. “De reconstructie van het ongeval en het gedetailleerde onderzoek van de betrokken partijen maakten zéér diepe indruk op me. Hierdoor ben ik nóg meer gemotiveerd om alles op alles te zetten dat dit de laatste zwarte bladzijde uit de geschiedenis van het Nederlandse spoor is.”
Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de spoorbranche?
“Ik sta ermee op en ga ermee naar bed,” lacht Marleen. Door haar betrokkenheid bij organisaties als Railforum en UNIFE haalt ze veel inspiratie op voor haar werk. Deze verenigingen helpen ons om bij te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in de sector en ook om samen te werken.” Daarnaast benadrukt ze haar betrokkenheid bij cybersecurity-initiatieven, waarbij digitale veiligheid en soevereiniteit steeds meer een aandachtspunt wordt in de spoorbranche.
Als we het hebben over de toekomst en de overgang van nieuwe leiders, merkt Marleen op dat ze altijd een sterke band had met de onlangs bij Railforum met pensioen gegane Corina de Jong. Toch is ze vol vertrouwen over de nieuwe leiding. “Ik weet zeker dat Jeroen Haver het ook gaat rocken en ik kijk uit naar de nieuwe plannen van Railforum.”
Marleen was eerder het gezicht van de Jonge Veranderaars, het jongerennetwerk in de mobiliteitssector, maar heeft na vier jaar het stokje overgedragen aan René van den Berg. Marleen vertelt: “De Jonge Veranderaars hebben als doel om de transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem te versnellen. Dit doet de vereniging door samenwerking te faciliteren, innovatie te stimuleren en de aantrekkelijkheid van de sector te vergroten. Door ontmoetingen tot stand te brengen en kennis en ervaringen uit te wisselen, stimuleren we elkaar om te blijven vernieuwen. Het is geweldig om te zien dat dit netwerk hard blijft groeien en jonge professionals helpt om hun stem te laten horen in deze dynamische sector.”
Welke tips heb je voor mensen die willen beginnen in deze sector?
“Blijf nieuwsgierig en pak je kansen,” adviseert Marleen. Ze moedigt nieuwe professionals aan om zich te blijven ontwikkelen en open te staan voor de vele mogelijkheden in de spoorbranche. “Richt je blik ook over de grens bij Venlo, Zevenaar, Oldenzaal of Heerlen. Om van de lappendeken van verschillende systemen en processen in het Europese spoor één goed verbonden geheel te maken, moeten we de nationale mentaliteit loslaten.”
Welke veranderingen zou je graag zien in de spoorbranche in de komende jaren?
“Ik pleit voor betere Europese samenwerking om innovaties sneller te implementeren in meerdere lidstaten. Het spoor harmoniseren aan de hand van een digitale laag over de bestaande, gefragmenteerde infrastructuur biedt ook een geweldige kans,” legt ze uit. “Het blijft mijn droom om te kunnen reizen over één geïntegreerd Europees spoornetwerk.”
Tot slot: een gouden tip van Marleen
Marleen raadt iedereen aan om op 19 en 20 in september de Raildagen te bezoeken. “Het is dé kans om de spoorsector van dichtbij mee te maken en te zien welke innovaties het spoor klaarstomen voor de toekomst!”
Samen bouwen aan de toekomst van het spoor
Marleen van de Kerkhof laat zien hoe veelzijdig en inspirerend de spoorbranche kan zijn. Met haar kennis, toewijding en bewondering voor rolmodellen zoals Linda Thulin, blijft ze de sector vooruithelpen.
Bij Vossloh geloven we in de kracht van verhalen zoals die van Marleen. Door onze spoorhelden in de spotlight te zetten, hopen we anderen te inspireren en te laten zien hoe belangrijk de spoorsector is voor een duurzame toekomst.
Heb jij ook een spoorheld die we in de spotlight moeten zetten? Laat het ons weten, en blijf onze pagina volgen voor meer inspirerende verhalen! Wil je eens komen sparren over spooroplossingen? Kijk op vossloh.nl bij ‘Over Vossloh’ voor de contactgegevens van onze medewerkers.
Rail Heroes in the Spotlight: Marleen van de Kerkhof
In 2025, we kick things off with a healthy dose of enthusiasm and Dutch hospitality as we are warmly welcomed by Marleen van de Kerkhof at the pristine offices of Dual Inventive in Oisterwijk. A beautiful location in what was crowned the most picturesque village in the Netherlands back in 2020. Even before entering the Fieldlab Rail, we spot crates in the warehouse bearing the Vossloh logo—a location that exudes collaboration and clearly connects key players in the railway sector.
The Hidden Heroes of Rail
The railway industry is filled with hidden heroes: individuals who work tirelessly to ensure safe, sustainable, and innovative rail solutions. At Vossloh, we believe in the importance of connection—not only on the tracks but also among the people driving the sector forward. That’s why this series of inspiring stories places our rail-driven heroes in the spotlight. By sharing their passion, challenges, and vision, we aim to inspire others and make the unique world of rail more accessible.
This time, we sit down with Marleen van de Kerkhof, a professional with an impressive career in the railway industry. Her vision and dedication make her a source of inspiration for many. Curious about the story of Dual Inventive’s International Affairs Manager? Read on!
What’s Your Impression of Vossloh?
“I know Vossloh through our shared membership in UNIFE, the European Association of the Railway Supply Industry,” Marleen explains. “UNIFE plays a crucial role in driving innovation and standardization in the sector. It’s great to see Vossloh’s commitment to sustainability in the supply chain.”
Marleen’s involvement with UNIFE—as a member of the Gender Equity Advisory Group, Cybersecurity Working Group, and SME Committee—highlights her European perspective and dedication to the railway industry.
Who is Your Rail Hero and Why?
“Linda Thulin from Sweden, because she’s a true pioneer in our field,” Marleen shares enthusiastically, showing a photo of Linda as the sole woman among her male colleagues on the board of RailNetEurope (RNE). RNE is an umbrella organization that coordinates international processes, such as capacity management, to promote cross-border rail transport.
As Vice President, Linda advocates for the implementation of TimeTable Redesign (TTR), developing commercial conditions to utilize capacity more efficiently. “By moving to digital, flexible, and European capacity management through TTR, we can create more space for international freight trains. This aligns with what we’re working on at Dual Inventive: seamlessly integrating technology to increase rail capacity,” Marleen explains.
“Our technology enables infrastructure managers to operate standardized work zones for the safest and fastest track access, minimizing the transition time between train operations and maintenance work. This reduces the impact of (ad hoc) temporary capacity restrictions (TCRs) for carriers and improves the reliability of TCR planning.”
Linda’s leadership and vision make her an inspiration to many. Marleen sees her as a prime example of how women with expertise and ambition can make a difference in a traditionally male-dominated industry.
How Did You Get into the Railway Industry?
“Thanks to the hyperloop,” Marleen says. Her impressive entry into the industry began with Delft Hyperloop, a groundbreaking project that won the first SpaceX Hyperloop Pod Competition in Los Angeles. “Winning that prize with the Delft Hyperloop team proved what’s possible when you work together on innovation. Anything is achievable when you join forces,” she adds.
This experience laid the foundation for her passion and dedication to the railway sector, where she continues to leave her mark. It was during this time that she connected with Strukton Rail, fostering collaboration with the major contractor while leading the student team. She thoroughly enjoys continuing to work with Jacob Zeeman, former CEO of Strukton Rail and the current CEO of Dual Inventive. “Jacob has always felt like a mentor to me,” Marleen shares. She explains that his belief in the European rail system and his support played a significant role in her decision to pursue her career in the railway industry.
What’s the Most Challenging Project You’ve Worked On?
“The development of the remotely controlled red signal, the RCS 3000, to secure work areas in non-centrally controlled areas,” Marleen explains.
Thanks to this innovative technology, employees no longer need to enter the track to place signal stop boards, enhancing safety and efficiency at sites like Kijfhoek yard. This project required not only technical innovation but also changes to laws and regulations. “It was amazing to work with colleagues at ProRail and railAlert to make this fully certified,” Marleen says passionately.
What’s Your Vision for the Future of the Railway Industry?
“As a climate-conscious professional, I see a bright future for the railway industry. Rail offers not only a rich history but also the promise of the future. We hold the key to sustainable mobility,” she states.
Marleen emphasizes the importance of sustainability, digitization, and climate-neutral transport. “Just like Vossloh, my focus is on developing solutions that contribute to a more efficient and sustainable future.”
What do you consider the most important innovations in the rail sector in recent years?
“Robotics and artificial intelligence are game-changers in making work more efficient and planning more flexible. More work with fewer hands, but always safely,” she summarises succinctly. She highlights the recently introduced welding robot as an example of how technology addresses challenges such as labour shortages and knowledge transfer.
Can you share an inspiring moment from your career?
“The presentation featuring an in-depth analysis of the tragic Voorschoten accident at railAlert was incredibly moving,” Marleen recalls. As a member of the steering group Learning from Incidents at railAlert, she is committed to improving the safety of track workers. The investigation by ProRail and NS provided valuable insights and opportunities for improvement within the sector. “The reconstruction of the accident and the detailed analysis by the parties involved left a profound impression on me. It has made me even more determined to do everything in my power to ensure this is the last dark chapter in the history of Dutch rail.”
How do you stay informed about the latest developments in the rail sector?
“I wake up with it and go to bed with it,” Marleen laughs. Through her involvement with organisations such as Railforum and UNIFE, she draws much inspiration for her work. “These associations help us stay up to date on the latest trends and developments in the sector and foster collaboration.” She also emphasises her involvement in cybersecurity initiatives, where digital safety and sovereignty are becoming increasingly important in the rail industry.
What tips would you give to people looking to start in this sector?
“Stay curious and seize opportunities,” Marleen advises. She encourages new professionals to keep developing themselves and to remain open to the many possibilities in the rail sector. “Look beyond the national borders. To turn the patchwork of systems and processes in the European rail network into a seamlessly connected whole, we must let go of a national mindset.”
What changes would you like to see in the rail sector in the coming years?
“I advocate for better European cooperation to accelerate the implementation of innovations across member states. Harmonising rail through a digital layer over the existing, fragmented infrastructure offers a tremendous opportunity,” she explains. “It remains my dream to travel on one fully integrated European rail network.”
Final Thoughts
Marleen van de Kerkhof exemplifies how versatile and inspiring the railway industry can be. Through her expertise, dedication, and admiration for role models like Linda Thulin, she continues to drive the sector forward.
At Vossloh, we believe in the power of stories like Marleen’s. By shining a spotlight on our rail heroes, we hope to inspire others and highlight the vital role of the railway industry in building a sustainable future.
Do you have a rail hero we should feature? Let us know, and stay tuned to our page for more inspiring stories! Curious about sparring over rail solutions? Visit vossloh.nl under ‘About Vossloh’ to contact our team.