Als one-stop-shop aanbieder van spoorwegmaterialen zijn we vooral verantwoordelijk voor de producten in het spoor. Daarnaast leveren we diensten en is ons personeel getraind om projecten van A tot Z tijdens inzetten efficiënt te laten verlopen en zijn ze in staat om snel te kunnen schakelen. Regelmatig wordt onze kennis op de proef gesteld om bij te springen bij onverwachte situaties. Dankzij de jarenlange samenwerking met onze partners zijn we goed op elkaar ingespeeld.
Project Dordrecht Dokweg, locatie Moerdijkbrug
Regelmatig vinden er werkzaamheden plaats aan het spoor. Zo was er onlangs renovatie nodig langs het traject tussen Dordrecht en Zwijndrecht op de Spoorbrug Dordrecht in de Nederlandse provincie Zuid- Holland. De hefbrug met een totale lengte van 560 m en een vaarhoogte van 11 meter, steekt de Oude Maas over en maakt deel uit van de Spoorlijn Breda – Rotterdam.
Mooie taak voor Vossloh ETS
In opdracht van BAM infra Rail werden er in totaal 5000 meter aan spoorstaven gelost. Dit heeft tijdens een dag- en een nachtinzet plaats gevonden. Voorafgaande deze inzetten is er veelvuldig contact geweest om deze inzetten zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de risico’s te beperken.
De eerste inzet vond plaats in de nacht van 26 op 27 oktober. Er moesten meerdere spoorstaven worden gelost van 90 meter en een aantal paslengtes. Een zeer complexe opdracht vanwege de krappe buitendienststellingstijden. Voor onze projectmanagers een veelvoorkomende opgave. Regelmatig zijn wij betrokken bij projecten met dezelfde complexiteit.
Voor de inzet hebben we vooraf in overleg met de klant besloten om te kiezen voor het lossen met een SAS-Systeem. Een methode die ervoor zorgt dat de spoorstaven op een geleidelijke manier worden gelost. Echter, vanwege tijdsgebrek is er op het laatste moment gekozen om te lossen op een alternatieve wijze. Deze beslissing is samen met de klant tot stand gekomen. Om maar aan te geven dat snel schakelen in onverwachte situaties behoort tot onze flexibele eigenschappen. Uiteindelijk zijn de spoorstaven allemaal binnen de geplande tijd gelost.
Bij de tweede inzet moesten er nog eens 50 spoorstaven worden gelost. De meeste spoorstaven met een lengte van 90 meter. Ditmaal, met een mooie zonsopgang konden de spoorstaven worden gelost, nadat de trein met spoorstaven Just in Time om 07:15 uur volgens afspraak was aangekomen.
Het SAS-raillossysteem
Het SAS-raillossysteem (In Duits Schienen Abladen System vertaald naar Nederlands Raillossysteem) is een flexibel en rendabel systeem om lang gelaste rails te lossen vanaf STS-units of standaard platte wagens op de koppen van de dwarsliggers of in het midden van het spoor. Middels dit SAS-systeem konden de spoorstaven achter elkaar worden gelost in het werk.
Ook steken we zelf de handen uit de mouwen en helpen we onze collega’s tijdens het lossen van de spoorstaven. Wat onze kennis en ervaring keer op keer vergroot. We brengen deze kennis graag over aan de uitvoerders, die soms zelf nog niet eerder tegen onverwachte situaties zijn aangelopen. Dankzij goed overleg tussen de uitvoerders en onze projectmanagers op locatie zijn alle spoorstaven binnen de buitendienststellingstijden gelost.
Ter uitbreiding van het team zijn wij momenteel op zoek naar een Projectmanager. Ben je geïnteresseerd of wil je er meer over weten, neem dan contact met ons op ETS.Infobox@vossloh.com of 0299-454050.