Sinds kort zijn we bij Vossloh gestart met de rubriek “Bijpraten met Spoorhelden”. We zijn blij met alle positieve reacties die we hierop hebben ontvangen. Met deze serie willen we de mensen in de spoorbranche in de spotlight zetten, want iedereen die in deze sector werkt, is wat ons betreft een spoorheld. Door middel van deze interviews willen we onze rol als verbinder in de spoorbranche versterken, omdat we geloven dat we elkaar allemaal nodig hebben om succesvol te zijn.
Vandaag hebben we Andrew van Eck geïnterviewd, een echte veteraan in de spoorbranche. Andrew is geen onbekende voor ons; we hebben hem vaker ingeschakeld voor kennissessies, en hij heeft ons team bij het Railcenter in Amersfoort meerdere keren getrakteerd op leerzame kennisquizzes. Helaas kunnen we Andrew binnenkort niet meer voor dergelijke sessies benaderen, want vanaf 4 oktober, zijn verjaardag, gaat hij genieten van een welverdiend pensioen.
Andrew heeft zijn sporen in de sector zeker verdiend. Met een loopbaan van 48 jaar in het spoor, waarvan de laatste jaren bij BAM, heeft hij talloze collega’s opgeleid en zijn kennis gedeeld met de nieuwe generatie. Als opleider en beheerder van een veelgebruikte kennis-dropbox, heeft hij een blijvende impact achtergelaten. Zijn laatste grote project, het opzetten van de BAM Infra OV Academie, is een prachtig sluitstuk van zijn carrière.
Wat vind je van Vossloh?
Andrew spreekt lovende woorden over Vossloh. Hij ziet ons als een energiek team dat ambitieus is en nooit stilstaat. Met zijn technische achtergrond viel hem vooral ons product, de W30, op als uniek. Ook waardeert hij de ontwikkeling van de NS90, die volgens hem een belangrijke stap vooruit is.
Wie is jouw spoorheld en waarom?
Na kort nadenken, noemt Andrew oud-opleider Wim van Haaften van de NS-opleidingen als zijn spoorheld. Van Haaften leerde hem dat je als technicus in de spoorsector altijd op de hoogte moet zijn van de regelgeving. Door op de hoogte te blijven van de regelgeving, heb je altijd toegang tot de laatste en meest accurate ontwikkelingen in de spoorbranche. “Je moet geen lulkoek verkopen,” voegde Andrew met een glimlach toe.
Hoe ben je in de spoorbranche terechtgekomen?
Andrew’s weg naar de spoorbranche begon op advies van zijn moeder, die hem wees op een advertentie in de krant voor de vakschool van de NS. Na een strenge selectie werd hij toegelaten tot de vakschool in Utrecht, waar hij de basis legde voor zijn indrukwekkende carrière. Het praktische leren, het werken met zijn handen en het opdoen van ervaring in de praktijk, hebben hem gevormd tot de professional die hij vandaag is.
Wat is het meest uitdagende project waar je aan hebt gewerkt?
Zonder twijfel is dat de BAM Infra OV Academie. Dit interne leerplatform was zijn “paradepaardje”, met als doel de vakbekwaamheid van alle werknemers bij BAM Infra OV te borgen, van monteurs tot projectleiders.
Hoe zie je de toekomst van de spoorbranche?
Andrew maakt zich enigzins zorgen over de toekomst. Hij hoopt dat de kwaliteit niet zal lijden onder de druk om kosten te besparen. Tegelijkertijd ziet hij kansen in de technologische vooruitgang. Het gebruik van 3D-technologie zou bijvoorbeeld enorme voordelen kunnen bieden, zoals het scannen van bijvoorbeeld een wissel of overgang met een mobiele telefoon om zo eerdere afwijkingen te voorkomen.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste innovaties in de spoorwereld van de afgelopen jaren?
“Al sinds 1839 reed de eerste trein in Nederland tussen Amsterdam en Haarlem en hebben we twee spoorstaafs met wielen en dat systeem werkt als een trein,” zegt Andrew lachend. Hij gelooft dat de basis altijd hetzelfde zal blijven, maar dat de onderdelen, zoals wissels, steeds slimmer worden.
Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen?
Tijdens de LWZ-opleiding, gericht op techniek en veiligheid, noemde zijn leraar hem een “geboren opleider”. Dit gaf Andrew het zetje om zijn passie voor het delen van kennis na te jagen. Dit blijkt ook tijdens ons interview, waar hij enthousiast zijn antwoorden illustreert met tekeningen op een flip-over.
Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de spoorbranche?
Andrew benadrukt het belang van kennis van officiële regelgeving. Daarnaast blijft hij in contact met zijn vele kennissen in de branche, waarmee hij regelmatig kennis uitwisselt.
Welke tips heb je voor mensen die willen beginnen in de sector?
Andrew ziet tijdens zijn lessen in het Railcenter vaak hoe cursisten enthousiast worden over de spoorbranche. Zijn boodschap is duidelijk: de spoorwereld biedt een uitdagende en lonende carrière, en hij kan zich geen betere sector voorstellen om in te werken.
We willen Andrew hartelijk bedanken voor zijn deelname aan deze rubriek en wensen hem een fantastisch pensioen toe. Gezien zijn bijdrage aan de opleiding en ontwikkeling van talloze collega’s, kan hij met een goed gevoel met pensioen gaan. We zullen zijn boodschap om ons goed te verdiepen in de regelgeving en alleen producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren, zeker ter harte nemen.
(Op de eerste foto: Andrew als locomotorbestuurder. En op de tweede foto: Andrew met de hand aan het horren!)