Met dagelijks miljoenen reizigers en honderden tonnen aan goederen die vervoerd worden over het spoor, is het belangrijk om een goed beeld te hebben van de staat van het spoor. Hoogwaardige geometrische meetsystemen zijn een belangrijk instrument om het spoor veilig en efficiënt te houden.
Met Amberg Technologies heeft ETS Spoor een hoogwaardige leverancier voor meetsystemen die de veiligheid op het spoor moeten verbeteren. Binnen deze blog leest u meer over over de geometrische meetsystemen van Amberg Technologies en wat de voordelen van de verschillende producten zijn.
De geometrische meetsystemen van Amberg Technologies
Een greep uit assortiment van meetsystemen van Amberg Technologies zijn de GRP en IMS-families van meetsystemen, waarbij het GRP FX-systeem de basis vormt voor ieder product. De GRP FX is een modulair systeem waarmee, in diverse opstellingen, vrijwel alle data rondom spoorgeometrie en scans in en rond het spoor tot op de millimeter nauwkeurig in kaart kunnen worden gebracht. Met de bijbehorende Amberg Rail-software kunnen de metingen worden voorbereid, uitgevoerd, geanalyseerd en verwerkt.
Met de data die de systemen opdoen kunnen…
- …rapporten worden opgesteld, ter beoordeling van een spoorbeheerder (Amberg Survey)
- …onderstopwerkzaamheden worden uitgevoerd, waarbij de landmeter zelfs vlak voor de onderstopmachine kan meten (Amberg Tamping)
- …nieuwe sporen worden gebouwd, waarbij ook betonsporen mogelijk zijn (Amberg Slab Track)
- …gecombineerd met een laserscanner kan de directe omgeving rond het spoor in kaart worden gebracht, om bijvoorbeeld het profiel van vrije ruimte in kaart te brengen (Amberg Clearance)
Amberg GRP meetsystemen
De GRP-familie van geometrische meetsystemen kan worden opgesplitst in drie varianten: de GRP 1000, GRP 3000 en de GRP 5000.
De GRP 1000 is de basisconfiguratie voor het meten van spoorgeometrie en wordt gebruikt voor het meten van:
- Spoorwijdte
- Verkanting
- Afstand
- Bepalen van coördinaten m.b.v. Leica Total Station
- Real time display van meetwaarden en afwijkingen ten opzichte van ontwerp
- Digitale correctie data ten behoeve van stopmachines
De GRP 3000 is een veelzijdig systeem voor het meten van de spoorgeometrie en basis PVR data en wordt gebruikt voor het meten van:
- Spoorwijdte
- Verkanting
- Afstand
- Bepalen van coördinaten m.b.v. Leica Total Station
- Check op elementen die te dicht bij de baan staan
- Digitale correctie data ten behoeve van stopmachines
- Gecombineerd meten van baangeometrie en profielmeting ten behoeve van inventarisatie en planning van installaties
- Geautomatiseerde vergelijking van PVR
De GRP 5000 is een meetsysteem voor complete route documentatie en analyse van het profiel vrije ruimte. Bovenop de kenmerken van het 3000 systeem, kun je dit systeem ook gebruiken voor:
- Automatische data acquisitie m.b.t. omgeving van het spoor
- Erg hoge meetdichtheid tot half miljoen meetpunten per seconde
- Hoge resolutie geometrie data
- Complete controle van het PVR
Amberg IMS meetsystemen
De Ambert IMS meetsystemen beschikken over een Inertial Measurement Unit (IMU); een module met een aantal gyroscopen waarmee een traject tussen controlepunten in over de X-, Y- en Z-assen uiterst nauwkeurig ingemeten kan worden.
Waar met de meer traditionele meettrolleys zoals de GRP-systemen een Total Station wordt gebruikt om de relatieve veranderingen in positionering van het systeem te traceren, neemt bij de IMS-systemen de IMU deze taak over. De IMU, die is opgebouwd uit 3 gyroscopen, 3 accelerometers en een krachtige ingebouwde rekenchip, die uiterst nauwkeurig het afgelegde traject tussen twee controlepunten meten terwijl daartussen simpelweg met een vlot tempo gelopen kan worden.
De IMS-familie bestaat uit drie mogelijke systeemopstellingen: De IMS 1000, IMS 3000 en IMS 5000.
De IMS 1000 en IMS 3000 zijn extreem efficiënte meettrolleys, waarmee snelheden tot 4,5 km/h gehaald kunnen worden. Dat is grofweg tweemaal de snelheid die met de GRP-systemen behaald kunnen worden.
Een bijkomend voordeel van deze systemen is het feit dat het gehele systeem dankzij de effectieve en gestroomlijnde werkwijze gebruikt kan worden door slechts één persoon, waar met andere systemen tot wel 4 paar handen nodig waren. Tezamen met zijn andere voordelen, betekent dit dat de Amberg IMS meetsystemen een kostenbesparing van wel 90% met zich mee kunnen brengen in vergelijking met andere systemen.
Om een nauwkeurige scan te maken van de omgeving (denk aan tunnels, (boven)leidingen, bomen en perrons) en met deze data een (dynamische) analyse te maken voor diverse soorten voertuigen, hebben wij de IMS 5000 in ons assortiment. Deze trolleys zijn naast de IMU uitgerust met een laserscanner waarmee 3D-puntenwolken kunnen worden gemaakt in het spoor, met snelheden van wel meer dan 1.000.000 punten per seconde. De nieuwe 5016-scanner kan zelfs los van de trolley ingezet worden voor scanwerkzaamheden buiten het spoor
De IMS 5000 meettrolleys zijn naast, de IMU, uitgerust met een laserscanner waarmee 3D-puntenwolken kunnen worden gemaakt in het spoor, met snelheden van wel meer dan 1.000.000 punten per seconde. De nieuwe 5016-scanner kan zelfs los van de trolley ingezet worden voor scanwerkzaamheden buiten het spoor. Dit geometrische meetsysteem is zodoende de ideale manier om bepaalde omgevingen in 3D vast te leggen.
Meer informatie over geometrische meetsystemen?
Heeft u vragen over geometrische meetsystemen of wilt u samen met onze product managers kijken naar het best passende product voor uw situatie? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met één van onze product managers.