De NS90 dwarsligger is een voorgespannen dwarsligger die veel gebruikt wordt in Nederlandse spoortrajecten. Met een lengte van 2.520 mm en een gewicht van 285 kg zorgen de NS90 dwarsliggers voor het ‘dragen’ van de spoorstaven. Als bevestigingssysteem wordt het Vossloh SKL14 (W14) veel gebruikt.
Wat is een dwarsligger?
Dwarsliggers, ook wel spoorbielzen of spoorbalken genoemd, zijn belangrijke onderdelen binnen de bovenbouwconstructie van spoortrajecten. Dwarsliggers dragen namelijk de spoorstaven en hiermee ook de treinen die hier overheen rijden. Het is hierbij belangrijk dat de spoorstaven stabiel liggen – en blijven liggen, zodat een trein niet kan ontsporen en het passeren van de trein geen onnodige trillings- en geluidsoverlast veroorzaken. Dwarsliggers hebben geen geluidsreducerende of trillingsreducerende, maar kunnen bij afwijkingen wél voor veel overlast zorgen.
NS 90 dwarsligger
De NS90 dwarsligger is een veelgebruikte variant in het Nederlandse spoor. Kenmerkend voor de NS90 dwarsligger zijn de variaties in de hoogte en breedte ervan, waardoor een zogenaamde wigvorm gevormd wordt. Deze vorm zorgt ervoor dat de NS90 dwarsligger stevig in het ballastbed wordt opgenomen.
De voorgespannen NS90 dwarsligger wordt op het spoor geplaatst en heeft een hart-op-hart afstand van 600 millimeter. Met een gewicht van 285 kg ligt deze dwarsligger gegarandeerd stevig in het ballastbed.
Bevestigingsmateriaal voor de NS90 dwarsligger
In vrijwel alle gevallen is de NS90 dwarsligger voorzien van het SKL14 (W14) bevestigingssystemen van Vossloh. Deze combinatie van dwarsligger en bevestigingssysteem is geschikt voor de spoorstaafprofielen 54E1, 60E3 en 46E3. Ook de toepassing van spoorstaafprofiel 49E1 is mogelijk.