Spoorhelden: Peter Boom
Voor onze rubriek ‘Spoorhelden’ hadden we deze keer het genoegen om Peter Boom te interviewen. Peter is een bekende naam in de spoorbranche en werkt bij Royal HaskoningDHV als Directeur Rail Asset Management en Digitalisering. Daarnaast is hij actief betrokken bij Railforum als bestuurslid. Met ruim 30 jaar ervaring in de sector en een indrukwekkende loopbaan, is hij een ware expert op het gebied van spoorinfrastructuur, rollend materieel en digitalisering.
Onze ontmoeting was in het hart van Utrecht, een stad die als een ware verbindingsknoop in de spoorbranche fungeert. We spraken af in Belgisch Biercafé Olivier, een bijzondere locatie met een rijke geschiedenis. Daar ontstond een inspirerend gesprek over zijn carrière, visie en de toekomst van de spoorsector.
Wat vind je van Vossloh?
“Vossloh is een interessante internationale speler in de spoorwereld en een sympathieke club. Ze staan bekend om hun expertise in spoorinfrastructuur en slijptechnologie. Een betrouwbare partner binnen de sector.”
Hoe ben je in de spoorbranche terechtgekomen?
“Ik wilde werken voor een grotere organisatie en kwam terecht bij NS, toen het nog een geïntegreerd spoorbedrijf was. Ik heb meegewerkt aan de implementatie van de EU-richtlijnen, waarbij de splitsing tussen infrastructuur en operatie werd doorgevoerd en verschillende NS-bedrijfsonderdelen werden verzelfstandigd. Uiteindelijk heb ik er na de verzelfstandiging van NS Cargo voor gekozen om daar te gaan werken. Na de overname door Deutsche Bahn werd het Railion en vervolgens DB Cargo. Na dertien jaar “ontspoorde” ik even en heb ik drie jaar als business consultant bij Sogeti gewerkt. Daarna weer terug de spoorsector in bij verschillende consultancies gewerkt en bij jullie branchegenoot Voestalpine.”
Wat is het meest uitdagende project waar je aan hebt gewerkt?
“Eén van de meest uitdagende en leukste projecten was de OverNight Express. Dit was een samenwerking tussen NS International en NS Cargo, met als doel een 12-uursverbinding tussen Amsterdam en Milaan op te zetten. We hebben met een klein team het project echt vanaf de tekentafel naar de operatie gebracht en dat was enorm leuk en leerzaam.”
Hoe zie je de toekomst van de spoorbranche?
“Ik ben positief. Er is een herwaardering van internationaal treinverkeer en het OV in Nederland is van hoog niveau. Met de komst van nieuwe spelers wordt het aanbod voor de reiziger hopelijk groter en nog beter. Tegelijkertijd is in onze sector een digitale transformatie hard nodig, en daar wordt nu eindelijk serieus werk van gemaakt en ik vind het mooi om daaraan bij te dragen”.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste innovaties in de spoorbranche van de afgelopen jaren?
“De harmonisatie van Europese systemen voor treinbeveiliging, de inzet van materieel wat met meerdere tractiesystemen kan werken en de groei van data-gedreven onderhoud zijn enorme stappen vooruit. Dankzij sensortechnologie en machine learning kunnen we de noodzaak voor onderhoud steeds beter voorspellen, wat zorgt voor minder verstoringen en lagere kosten.”
Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen?
“Naast de OverNight Express ben ik trots op een project in Australië, waar we vanuit Haskoning met eye-tracking technologie hebben gewerkt om de werkplek van treinverkeersleiders te optimaliseren. Dit verhoogt de veiligheid en efficiëntie van goederentreinen, die Rio Tinto onbemand van de mijn naar de haven laat rijden. Ik vind het ook inspirerend om vanuit mijn rol bij Railforum te werken aan duurzaamheid en aan de aantrekkingskracht van onze sector voor jongeren. Bijvoorbeeld door het organiseren van de Raildagen.”
Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de spoorbranche?
“Ik volg de ontwikkelingen via klantcontacten, media en LinkedIn. Daarnaast wordt ik vaak gevraagd als spreker op panels en conferenties, wat een mooie manier is om kennis op te doen en te delen.”
Wie is jouw spoorheld en waarom?
“Dat zijn voor mij de mensen in de operatie, de misschien wel onbekende spoorwerkers die ‘s nachts onder soms lastige omstandigheden aan het spoor werken. Zonder hen zou het hele systeem niet functioneren.”
Welke tips heb je voor mensen die willen beginnen in deze sector?
“Kijk vooral eens bij een ander bedrijf in de sector, dat vergroot je ervaring en geeft je nieuwe inzichten. Samenwerking is essentieel dus dan helpt begrip voor elkaars positie en belangen.”
Welke veranderingen zou je graag zien in de spoorbranche in de komende jaren?
“Ik hoop dat we de sector aantrekkelijker kunnen maken voor nieuwe instromers. Daarnaast zou ik graag zien dat we meer digitaal gaan werken op het spoor en dat we beschikbare technologie beter benutten voor inspectie en monitoring van assets nog beter benutten.”
Aan stoppen met werken is Peter nog lang niet toe. “Er zijn nog zat leuke dingen te doen en te verbeteren. Bijvoorbeeld het branchebreed gebruik maken van BIM of Robotica. Ik vind het ook mooi om jongere collega’s te mogen coachen. Staan dus nog mooie plannen op het menu,” zegt hij met een glimlach. Naast zijn werk zet hij zich vrijwillig in als taalcoach en geniet hij van mountainbiken in zijn vrije tijd. Maar bovenal is Peter een trotse vader van drie inmiddels volwassen kinderen, waar hij met veel liefde over spreekt.
Bij Vossloh vinden we het inspirerend om met experts zoals Peter te sparren, omdat we ons willen blijven ontwikkelen op het gebied van BIM, robotica en andere innovaties.
Wil je verder praten over digitalisering in de spoorbranche of heb je interesse in de nieuwste ontwikkelingen? Laat een reactie achter of neem contact op! 🚆💡