Voor deze editie van Bijpraten met spoorhelden spraken we met Martijn Bruines, die al 19 jaar voor BAM werkt. Veel mensen kennen hem van de populaire BAM-vlogs, waarin hij vol enthousiasme een kijkje geeft achter de schermen bij spoorprojecten, RailTech-beurzen en zelfs interviews met bekende namen zoals Ellen ten Damme en ministers. Maar naast zijn rol in de BAM-vlogs is Martijn een betrokken spoorprofessional met een sterke focus op techniek en onderhoud.

We ontmoetten Martijn op het BAM-kantoor aan de Kilkade in Dordrecht. Een unieke locatie, want het spoor ligt hier letterlijk voor de voordeur – iets wat we bij Vossloh natuurlijk erg bewonderen! Samen met partners in het spooronderhoud is Martijn betrokken bij groot liggingsonderhoud door heel Nederland, van Drenthe tot Limburg en van Gelderland tot Dordrecht. Naast zijn indrukwekkende werk in de spoorsector is Martijn ook een trotse vader van twee dochters (12 en 14 jaar) en houdt hij zijn conditie op peil met hockey bij de veteranen – al noemt hij het zelf liever “topniveau voor gevorderden.”

Wat vind je van Vossloh?
Martijn kent Vossloh vooral via Rogier Schulmeister en zijn ervaring met ons meetsysteem van Amberg. Hoewel dit systeem niet meer in ons portfolio zit, gaf Martijn aan dat hij het een perfect systeem vindt dat de schakel is tussen meten, verwerken en uitvoeren met stopmachines. Tegenwoordig biedt Vossloh andere systemen en mogelijkheden, maar de innovatie en kwaliteit blijven onze prioriteit.

Hoe ben je in de spoorbranche terechtgekomen?
Martijn begon zijn carrière als machinist van een stopmachine, maar zijn fascinatie voor de indrukwekkende machines trok hem richting het spooronderhoud. Hij startte als bediener van de Unimat 204, een wisselstopmachine. Zijn interesse voor techniek en samenwerking met ervaren collega’s hebben hem gevormd tot de vakman die hij vandaag de dag is.

Wie is jouw spoorheld en waarom?
Voor Martijn was er geen twijfel mogelijk: Andrew van Eck. De inmiddels gepensioneerde Andrew heeft een diepe indruk op hem gemaakt door zijn toewijding aan kennisoverdracht. Martijn heeft zelfs enkele taken van Andrew overgenomen en werkt verder aan diens missie om een cultuur van vakmanschap te waarborgen binnen BAM, onder andere via de door Andrew opgezette BAM Academie.

Wat is het meest uitdagende project waar je aan hebt gewerkt?
Met trots noemt Martijn het DSSU-project in Utrecht, waarbij hij als bedienaar en ploegleider betrokken was bij de spoorvernieuwing. Het was een intensieve operatie, maar de samenwerking en resultaten maken dit project tot een hoogtepunt in zijn carrière.

Hoe zie je de toekomst van de spoorbranche?
Volgens Martijn ligt de toekomst in versnelling door duurzaamheid. Hergebruik van materialen, circulaire ontwikkelingen, digitalisering en robotisering zullen een steeds grotere rol spelen. Deze innovaties zorgen niet alleen voor een duurzamer spoor, maar maken de sector ook aantrekkelijker voor nieuwe generaties.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste innovaties in de spoorwereld?
Martijn ziet vooral de opkomst van digitalisering, sensoren en robotisering als baanbrekend. Deze technologieën bieden inzicht in de staat van het spoor en maken preventief onderhoud efficiënter en effectiever. “Wanneer we ons spoor beter onderhouden, verlengen we de levensduur en dragen we bij aan een duurzaam spoor,” aldus Martijn.

Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen?
Zeven jaar geleden werd binnen BAM een oproep gedaan voor een vlogger. Martijn stuurde een filmpje in en werd het gezicht van BAM. Sindsdien heeft hij talloze mensen geïnterviewd, zowel binnen als buiten de organisatie. Dit heeft niet alleen zijn netwerk vergroot, maar ook zijn passie voor storytelling versterkt.

Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de spoorbranche?
Martijn volgt LinkedIn en nieuwsplatforms zoals SpoorPro op de voet. Daarnaast besteedt hij veel aandacht aan regelgeving en veranderingen die door ProRail worden geïnitieerd. “Ook het netwerk dat ik opbouw met o.a. de video’s zorgt ervoor dat ik up-to-date blijf,” voegt hij toe.

Welke tips heb je voor mensen die willen beginnen in de sector?
“Pak je kansen,” zegt Martijn. Hij benadrukt hoe breed de spoorbranche is en moedigt mensen aan om verschillende rollen te verkennen. Volgens Martijn is samenwerking na een aanbesteding één van de mooiste aspecten van de branche: “Iedereen werkt daarna samen, en dat is geweldig om te ervaren.”

Wat zou je willen zien veranderen in de spoorbranche?
Martijn pleit voor minder complexe regelgeving, vooral rondom productcertificering. Hij ziet dat collega’s in de branche door lange en ingewikkelde trajecten gaan om certificeringen rond te krijgen, en hoopt dat brancheorganisaties hierin verbetering kunnen brengen.

Een kijkje achter de schermen
Na ons gesprek gaf Martijn ons een exclusieve rondleiding door de werkplaats van BAM. Hier stond op dat moment een unieke stopmachine, volledig gestript voor onderhoud. Het is bijzonder om een stopmachine in deze staat te zien, aangezien ze normaal alleen volledig operationeel te bewonderen zijn. Elke stopmachine wordt eens in de zeven jaar volledig uit elkaar gehaald voor controle, onderhoud en vervanging van onderdelen. Het was indrukwekkend om te zien hoe hard er wordt gewerkt om deze machine weer klaar te maken voor gebruik.

Bedankt, Martijn!
We willen Martijn bedanken voor zijn tijd, openheid en inspirerende verhaal. Zijn passie voor het spoor en zijn vermogen om deze met anderen te delen, maken hem een echte spoorheld! 🚆