Spoorbeëindigingsconstructies

Remstootjukken

Het Rawie remstootjuk is een energieabsorberende spoorbeëindigingconstructie, die de kinetische energie die bij aanrijding ontstaat, van locomotieven en wagons middels wrijving omzet in warmte en de trein tot stilstand brengt. Hierdoor kan men het gevaar voor reizigers en schade aan de treinen, perrons, gebouwen en het spoor aanzienlijk beperken.

Het stootjuk wordt op de rails geplaatst en door middel van remelementen en geleidingsklemmen op de rails gehouden. De Rawie remstootjukken kunnen met zowel midden- als zijbuffer-inrichting worden uitgerust en zijn zodoende voor zowel reizigerstreinen als goederentreinen geschikt. Door het aantal remelementen aan te passen, kunnen de stootjukken met een kleine wijziging ook lichtere- of zwaardere treinen gecontroleerd tot stilstand brengen.

Vaste stootjukken

Spoorbeëndigingsconstructies geven het einde van het spoor aan en zorgen ervoor dat een trein, tram of metro zo gecontroleerd mogelijk tot stilstand wordt gebracht. Deze constructies worden bijvoorbeeld toegepast bij perronkopsporen, eindstations en onderhoudsplaatsen.

Vaste stootjukken zitten, zoals de naam al weggeeft, vast aan de rails. De bevestiging bestaat meestal uit een aantal klemmen met doorsteekverbindingen door de spoorstaven. Net als de remstootjukken draagt het vaste stootjuk de krachten over van het voertuig (ter hoogte van de buffers/koppeling) op de spoorconstructie. Ze absorberen zelf echter, in tegenstelling tot de remstootjukken, nagenoeg geen energie. Daarom is het belangrijk dat er, in ieder geval bij zwaarder materieel, in de spoorconstructie zelf een veiligheidsvoorziening is toegepast, bijvoorbeeld in de vorm van een breeklas. Hierdoor zal het gehele afgebroken stuk spoor zorgen voor het afremmen van het voertuig.

Wij kunnen vaste stootjukken in vele verschillende varianten leveren; bijvoorbeeld met hydraulische buffer en/of in opklapbare variant. Wij helpen u graag met uw specifieke vragen.

Opklapbar remslof RV 90 200

Een andere werkplekbeveiliging is de opklapbare remslof. Deze is voorzien van 1 remelement en heeft dus ook een energieabsorberende werking.

  • In rust positie
  • Opgeklapt tegen het wiel van de trein

Stopontspoorblokken (SOB)

Behalve stootjukken, levert ETS Spoor robuuste en economisch zeer voordelige oplossingen in de vorm van stopontspoorblokken, om werkplekken te beveiligen of bijvoorbeeld spoorsecties tijdelijk van elkaar te scheiden. Deze stopontspoorblokken zijn in een groot aantal varianten leverbaar, afhankelijk van de situatie in het desbetreffende stuk spoor:

  • Hand- of elektrisch bediend;
  • Links of rechts uitwerpend;
  • Gemonteerd binnen of buiten het spoor;
  • Voor elk vignola of groefrail profiel.

De stopontspoorblokken kunnen niet of gelimiteerd gebruikt worden in bogen.

  • Stopontspoorblok om de trein in geval van calamiteit te laten ontsporen
  • Stopontspoorblokken bij remises