Rheda City is een ballastloos spoorsysteem dat garant staat voor een betrouwbaar en comfortabel lightrail traject. Betrouwbaarheid en comfort zijn belangrijke begrippen voor het succesvol inzetten van spoortrajecten binnen het stedelijk vervoer. Sterker nog, deze lightrail trajecten zijn inmiddels een noodzakelijke voorziening geworden in veel steden, nu auto’s steeds meer geweerd worden uit de binnensteden. Comfort en betrouwbaarheid zijn hierbij de succesfactoren die bepalen of reizigers gebruik (willen) maken van de tram of metro.
Het perfecte spoorsysteem voor lightrail
De afgelopen jaren zien we een steeds grotere vraag naar lightrail spoortrajecten. Belangrijkste reden is de toenemende wens van steden om verkeer uit de stad te weren. Lightrail trajecten zijn hierbij een uitstekende vervoersmethode om zowel inwoners als toeristen op een comfortabele en snelle manier zich door te stad te laten bewegen. Samen met onze partner RAIL.ONE bieden wij met Rheda City een prachtig product om steden van een comfortabele oplossing te voorzien.
Rheda City ballastloos spoorsysteem
Een groot voordeel van Rheda City is dat je het niet kunt zien. Dit ballastloze spoorsysteem heeft daarnaast bijna geen onderhoud nodig, biedt een perfect rijcomfort voor reizigers, ondersteunt zware lasten en zorgt voor grote veiligheid.
Rheda City functioneert volgens hetzelfde principe als alle systemen uit de Rheda-familie. Het Rheda City-systeem is echter speciaal ontworpen voor snelle massale doorvoer en is vooral effectief in toepassingen voor tramsystemen en bovengrondse treinlijnen. Rheda City wordt gekenmerkt door een eenvoudige bouwconstructie, waardoor het makkelijk te installeren is. Rheda City biedt extra voordelen door de monolithische structuur van de spoorondersteunende laag en door de lage geïnstalleerde structurele hoogte. Daarbij is het ook mogelijk om wissels in dezelfde technologie te integreren.
Langere levensduur van lightrail trajecten
De spoorsystemen van RAIL.ONE hebben zich al in meerdere projecten bewezen. Voor de constructie maken deze spoorsystemen gebruik van betonnen duoblokken met spindels, die aan elkaar verbonden zijn middels zogenaamde tralieliggers. Dit resulteert in een stabiel doch uiterst goed verstelbaar spoorbed.
Gecombineerd met de voorgemonteerde bevestigingssystemen kunnen de spoorwijdte, positionering en geometrie optimaal naar wens versteld worden, voordat het geheel wordt ingegoten met beton. Het systeem beschikt tevens over een elastische laag onder de spoorstaven om de belasting van de rijdende voertuigen beter te verspreiden en de levensduur van het spoor te verlengen. Hierbij kan gekozen worden voor een punt- of continue-ondersteuning, respectievelijk de Rheda City D- en C-systemen.
Bovenop de spoordragende constructie wordt het straatoppervlak geplaatst. Hierin biedt het systeem verschillende mogelijkheden. Zo kan gebruik gemaakt worden van asfalt, beton of straatwerk. Kiest u voor Rheda City Green, dan kunt u zelfs kiezen voor een duurzame oplossing: vegetatie.
Rheda City Green
Rheda City Green is het ‘groene’ en duurzame alternatief van het reguliere Rheda City spoorsysteem. Deze ‘groene’ bovenkant slaat incidenteel oppervlaktewater op, waarna het vervolgens door verdamping teruggevoerd wordt naar de omgeving. Daarbij is het een visueel aantrekkelijke oplossing om steden te vergroenen en verduurzamen.
Heeft u vragen?
20+ jaar ervaring
Met 20+ jaar ervaring weten wij exact wat u moet doen om tenders te winnen.
Focus op innovatie
Door nauwe samenwerking met partners, werken wij doorlopend aan productinnovatie.
Meer dan leverancier
Inschrijvingen voor tenders, projectmanagement en productadvies? Geen probleem, wij denken mee!
Internationaal netwerk
Profiteer van ons internationale netwerk van gerenommeerde producenten.
Over RAIL.ONE
RAIL.ONE werkt al meer dan 100 jaar intensief samen op de spoorwegmarkt. In dit tijdperk – dat wordt gekenmerkt door adembenemende technische en sociale veranderingen – heeft dit innovatieve bedrijf altijd een ijzersterk principe toegepast: focus op de strengste kwaliteitsnormen en klantgerichte innovaties.
Succesvolle projecten
- Aaltje Noorderwierstraat, Den Haag
- SUNIJ-lijn, Nieuwegein
- Amstelveenlijn, Amstelveen
Voordelen van RAIL.ONE
- Geen spoor traverse stangen nodig
- Perfecte positionering van de rails
- Geluids- en trillingsreductie
- Lange levensduur