Begin dit jaar is gestart met de bouw van het nieuwe opstelterrein ‘De Vork’ in Haren. Dit werk is onderdeel van Groningen Spoorzone: een omvangrijk project om de bereikbaarheid van de stad en provincie te verbeteren. ETS Spoor levert diverse bovenbouwmaterialen aan hoofdaannemer Strukton Rail.
Door de veranderingen op en rond station Groningen moet het bestaande opstelterrein ten zuiden van het station verplaatst worden naar ‘De Vork’ in Haren. Het nieuwe opstelterrein komt te liggen bij de splitsing van de sporen naar Assen en Winschoten en wordt ingepast in de omgeving door de aanleg van een archeologisch wandelpark.
Strukton Rail werkt in opdracht van ProRail als hoofdaannemer van het project en heeft gekozen voor ETS Spoor als leverancier voor diverse bovenbouwmaterialen. Vanuit haar internationale netwerk van gespecialiseerde fabrikanten, levert ETS Spoor onder meer wissels, dwarsliggers, en bijna 30.000 meter aan spoorstaven. Daarnaast wordt er filterdoek toegepast, om verschuiving en verzakking van de grond tegen te gaan.
De eerste leveringen van drie wissels die in ‘De Vork’ worden toegepast, hebben inmiddels plaatsgevonden. Voor een flinke partij spoorstaven, zo’n 1/3 deel, staat levering de aankomende weken op de planning.
Naar verwachting wordt ‘De Vork’ in 2020 in gebruik genomen. Aansluitend starten de werkzaamheden bij station Groningen.
“We zijn alweer een jaar verder en wat gaat de tijd snel voorbij. In het begin dat ik er kwam lag er alleen nog gras en een hoop betonplaten. Nu 1 jaar later zijn al onze betonnen dwarsliggers, spoorstaven spaghetti en wissels omgetoverd tot een glad, strak geheel. Imponerend om te zien!