Wegens de hoge krachten die spoorvoertuigen op de onderliggende spoorconstructie uitoefenen zijn kwalitatief goede verbindingen essentieel om de spoorstaven op hun plek te houden.
ETS Spoor is leverancier van alle soorten spoorstaafbevestigingssystemen, die een elastische doch veilige verbinding tussen de spoorstaaf en dwarsligger tot stand brengen. Een hoge elasticiteit van een bevestigingssysteem komt de levensduur van het spoor ten goede door een verhoogde absorptie van de krachten op het spoor. Daarmee dragen wij bij aan een zo comfortabel mogelijke reis met geminimaliseerde onderhoudskosten.
Veel bevestigingssystemen maken, dankzij hun hoge elasticiteit, gebruik van een veerklem. Deze veerklemmen zijn te verkrijgen in vele vormen en maten; afhankelijk van het spoorstaafprofiel, soort dwarsligger, verwachte krachten op het spoor, etc. In Nederland worden de SKL14 (van het W14-systeem) en de SKL 19 (van het KM4-systeem) veelvuldig toegepast, waarmee deze in essentie de standaard zijn geworden voor veel gebieden. Echter staat de techniek niet stil, en heeft bijvoorbeeld onze nieuwe SKL 30 een deel van het toepassingsgebied van de SKLS 19 overgenomen binnen ProRail-spoor dankzij de hogere spankracht en elasticiteit die goed van pas komen in krappere bogen. Zie ook het artikel over het W30-systeem voor meer informatie.
Een minder bekende veerklem is de SKL 24. Deze veerklem is een onderdeel van onder andere de Vossloh KS- en 336-bevestigingssystemen; systemen die voor houten, betonnen en kunststof dwarsliggers worden gebruikt.
Vanwege signalen van overmatige slijtage van de “oude” duoblokliggers en daarop bevestigde spoorstaven, normaal gekoppeld middels SKL 75-bevestigingssystemen, heeft ETS Spoor samen met DEKRA een pasproef gedaan met de SKL 24 op een duoblokligger. De slijtage zit meestal in de spoorstaafvoet en/of de nokjes van de duoblokligger waar de klembout in geschoven wordt. Door deze slijtage ontstaat het gevaar dat de spoorstaaf opschuift, waardoor de veerklem aan de andere kant van de spoorstaafvoet van de voet af kan glijden en de spoorstaaf niet meer vastklemt.
De SKL 24-veerklem beschikt over twee extra buigingen aan de voorzijde van de klem, waarmee haar vorm vrij uniek is ten opzichte van andere veerklemmen. Door deze vorm wordt het contact tussen de veerklem en spoorstaafvoet vergroot en wordt de kans kleiner dat de veerklem van de voet af zal vallen. Uit de pasproef bleek dat de SKL 24 een goede fitting en klemkracht biedt op duoblokliggers.
Naast het leveren van de SKL 24 veerklem zijn wij in staat om nog meer innovatieve en kwalitatief hoogstaande bevestigingssystemen te leveren voor vrijwel alle soorten spoor.
Ons team staat klaar om u alles te vertellen over de technische details over de verschillende producten en de leveringsvoorwaarden.
Bel naar 0299-454050 of mail naar ls.ets.infobox@vossloh.com