Interview met Pierre Henri Bougeant: Vormgever van Digitalisering bij Vossloh

Pierre Henri Bougeant is het hoofd van Digitalisering bij Vossloh en houdt toezicht op de implementatie van innovatieve digitale technologieën om spoorwegnetwerken wereldwijd te optimaliseren. Gevestigd in Parijs werkt Pierre al meer dan 10 jaar bij Vossloh, na een sterke carrière in de transportsector, waaronder de auto- en luchtvaartindustrie. Buiten het werk geniet hij van het leven met zijn gezin van drie kinderen. Met zijn natuurlijke passie voor technologie noemt Pierre zichzelf vaak gekscherend een “nerd,” maar zijn expertise en rustige houding maken hem perfect voor deze rol.

Onlangs vertegenwoordigde Pierre Vossloh op InnoTrans, waar digitalisering centraal stond. Zijn doel was duidelijk: laten zien dat Vossloh meer is dan alleen een hardwareleverancier—het is een “one-stop shop” die uitgebreide spooroplossingen biedt, aangedreven door innovatie. Zijn visie voor de toekomst richt zich op spoorsystemen met minder verstoringen, mogelijk gemaakt door slimme digitale technologieën, duurzame producten en geoptimaliseerde levenscycluskosten. Pierre benadrukt ook het belang van investeringen in veiligere, slimmere en betrouwbaardere spoorwegnetwerken.

Laten we Pierre’s inzichten uit het interview verkennen.

  1. Wat is je perspectief op Vossloh en onze focus op digitalisering binnen verschillende business units?

“Mijn perspectief is dat digitalisering bij Vossloh niet alleen gaat over het adopteren van de nieuwste technologieën—het gaat om het benutten van digitale technologieën om waarde te leveren aan onze klanten. De kernkwaliteiten van Vossloh liggen in het waarborgen van spoorbeschikbaarheid, het optimaliseren van levenscycluskosten en het verbeteren van punctualiteit. Digitalisering versterkt deze kwaliteiten door gegevensinzichten, voorspellend onderhoud en slimmer assetbeheer te integreren.

Wat ons onderscheidt, is ons vermogen om de expertise van al onze business units—of het nu gaat om bevestigingsmiddelen, dwarsliggers, diensten of wissels—te combineren tot holistische oplossingen. Door deze sterke punten te benutten via digitale innovatie, kunnen we beter voldoen aan de behoeften van onze klanten en zorgen we voor efficiëntere, duurzamere spooroperaties.”

  1. Wat betekende InnoTrans dit jaar voor jou en je afdeling?

“InnoTrans is altijd een belangrijk evenement voor ons bij Vossloh, en dit jaar was geen uitzondering. Het gaf ons een unieke kans om direct met klanten in gesprek te gaan, te luisteren naar hun pijnpunten en hun veranderende behoeften te begrijpen. Het is ook een waardevol platform om samenwerkingen te versterken en nieuwe partnerschappen te verkennen.

Een ander aspect dat ik waardeer aan InnoTrans is de blootstelling aan de nieuwste innovaties, vooral van startups en scale-ups. Dit evenement stelt ons in staat om opkomende technologieën in de gaten te houden die onze oplossingen kunnen verbeteren. Het is altijd interessant om te zien wat de concurrentie doet en het helpt ons ervoor te zorgen dat we de markt voorblijven.”

  1. Hoe zie je de toekomst van digitalisering in de spoorsector?

“De toekomst van digitalisering in de spoorsector biedt eindeloze mogelijkheden. Uiteindelijk gaat het erom de efficiëntie te vergroten, zodat er meer mensen en goederen op het spoor komen, wat cruciaal is voor duurzaamheid en economische groei. De grote vraag is niet of het gaat gebeuren, maar hoe.

Om het volledige potentieel van digitalisering te benutten, moeten we gegevens standaardiseren over systemen heen voor een naadloze integratie. Cybersecurity zal ook van cruciaal belang zijn, aangezien er meer digitale oplossingen worden geïmplementeerd, zodat gevoelige infrastructuur en gegevens veilig blijven. Daarnaast zal het bevorderen van gegevensuitwisseling tussen belanghebbenden essentieel zijn voor de ontwikkeling van intelligentere spoorwegnetwerken.”

  1. Wat zijn de belangrijkste innovaties in dit veld?

“Autonome treinen zijn een van de meest baanbrekende ontwikkelingen in de spoorsector. Deze systemen hebben het potentieel om de veiligheid te verbeteren, de dienstregeling te optimaliseren en de operationele kosten te verlagen. Autonome treinen maken gebruik van geavanceerde sensoren en data, waardoor ze real-time beslissingen kunnen nemen, menselijke fouten minimaliseren en de algehele operaties verbeteren.

Een andere belangrijke innovatie is edge AI, dat gegevens direct bij de bron verwerkt—of het nu gaat om apparatuur langs het spoor of in de trein zelf. Dit maakt real-time inzichten mogelijk zonder dat er een cloudverbinding nodig is, wat voorspellend onderhoud en operationele efficiëntie verbetert. Edge AI herdefinieert hoe we data in de spoorsector beschouwen en helpt de industrie te verschuiven naar slimmere, snellere en veiligere spoorwegnetwerken.”

  1. Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen waar digitalisering een sleutelrol speelde?

“Een van de meest inspirerende momenten in mijn carrière was toen we IoT-sensoren introduceerden in de spoorinfrastructuur voor onze klanten. Jarenlang wisten ze niet echt wat er onder de oppervlakte gebeurde. Maar met deze sensoren was het alsof er een blinddoek werd afgedaan—ze konden plotseling in real-time zien wat er met hun assets gebeurde. Het was een krachtige verschuiving—onze klanten gingen van reactief naar proactief. Dit was het moment waarop ik besefte hoe digitalisering het werk en denken van mensen volledig kan transformeren.”

  1. Welke uitdagingen zie je bij het digitaliseren van de spoorsector?

“Een van de grootste uitdagingen is niet alleen de technologie, maar het veranderen van denkwijzen en processen. Sommige spelers in de industrie willen misschien liever niet weten over inefficiënties of problemen met hun assets, omdat het aanpakken ervan moeilijk kan zijn. Maar dit gaat niet over oordelen—het gaat over verbetering.

De transparantie die nieuwe data brengt, kan ongemakkelijk zijn, maar het is noodzakelijk om een efficiënter en betrouwbaarder spoorsysteem op te bouwen. We moeten deze inzichten omarmen en ze gebruiken om beter te worden.”

  1. Wie is jouw spoorheld en waarom?

“Charles Vignoles was een pionier in de spoorwegwereld! Hij is bekend vanwege het populair maken van vlakke spoorstaven, die vandaag de dag nog steeds worden gebruikt. Hij hielp bij het ontwerpen van Ierland’s eerste spoorlijn en een enorme brug in Kyiv. Zijn praktische innovaties hebben moderne spoorwegen gevormd en ze stabieler en gemakkelijker te leggen gemaakt. Net als bij digitalisering lag zijn kracht niet zozeer in het uitvinden, maar in het implementeren van de juiste technologie in de industrie.”

Conclusie

Pierre Henri Bougeant’s inzichten benadrukken de transformerende kracht van digitalisering in de spoorsector. Zijn visie voor Vossloh, gebaseerd op innovatieve technologie en klantgerichte oplossingen, laat zien hoe digitalisering spoorwegnetwerken wereldwijd kan revolutioneren. Terwijl Vossloh blijft leiden in dit domein, zal Pierre’s rol essentieel zijn in het vormgeven van een slimmer, veiliger en efficiënter spoornetwerk voor de toekomst.


Catching up with Rail Heroes: Pierre Henri Bougeant

Interview with Pierre Henri Bougeant: Shaping Digitalization at Vossloh

Pierre Henri Bougeant is the Head of Digitalization at Vossloh, overseeing the company’s efforts to implement innovative digital technologies in rail networks worldwide. Based in Paris, Pierre has been with Vossloh for over 10 years, having built a strong career in the transport industry, including the automotive and aerospace sectors. Outside of work, Pierre enjoys life with his family of three children. With a natural passion for technology, Pierre humorously refers to himself as a “nerd,” but his expertise and calm demeanor make him the perfect fit for his role.

Pierre recently represented Vossloh at InnoTrans, where the focus was on digitalization. His goal was to showcase that Vossloh is more than just a hardware provider—it is a “one-stop shop” offering comprehensive rail solutions driven by innovation. His vision centers on rail systems with fewer disruptions, made possible through smart digital technologies, long-lasting products, and optimized life cycle costs. Pierre emphasizes the importance of investing in safer, smarter, and more reliable rail networks.

Let’s explore Pierre’s insights from the interview.

  1. What is your perspective on Vossloh and our focus on digitalization across various business units?

“My perspective is that digitalization at Vossloh is not just about adopting the latest technologies—it’s about leveraging digital technologies to deliver value to our customers. Vossloh’s strengths lie in ensuring track availability, optimizing life cycle costs, and improving train punctuality. Digitalization enhances these strengths by integrating data insights, predictive maintenance, and smarter asset management.

What sets us apart is our ability to combine the expertise of all our business units—whether it’s fasteners, ties, services, or turnouts—into holistic solutions. Through digital innovation, we are better equipped to meet our customers’ needs and ensure more efficient, sustainable rail operations.”

  1. What did InnoTrans mean for you and your department this year?

“InnoTrans is always an important event for us at Vossloh. This year was no different. It provided a unique opportunity to engage directly with customers, listen to their pain points, and understand their evolving needs. It’s also a valuable platform to strengthen collaborations and explore new partnerships.

Another aspect I value about InnoTrans is the exposure to the latest innovations, especially from startups and scale-ups. It allows us to stay informed about emerging technologies that could enhance our solutions. It’s always interesting to see what the competition is doing, ensuring we stay ahead in the market.”

  1. How do you envision the future of digitalization in the rail industry?

“The future of digitalization in the rail industry brings endless possibilities. Ultimately, it’s about increasing efficiency to get more people and goods onto rail, which is critical for sustainability and economic growth. The big question isn’t whether it will happen, but how.

To fully unlock the potential of digitalization, we need to standardize data across systems for seamless integration. Cybersecurity will also be critical as more digital solutions are implemented, ensuring that sensitive infrastructure and data remain secure. Additionally, fostering data sharing among stakeholders will be key to building more intelligent rail networks.”

  1. What are the most significant innovations in this field?

“Autonomous trains are one of the most groundbreaking developments in the rail industry. These systems have the potential to improve safety, optimize scheduling, and reduce operational costs. Autonomous trains rely on advanced sensors and data, allowing for real-time decision-making, minimizing human error, and improving overall operations.

Another major innovation is edge AI, which processes data directly at the source—whether at trackside equipment or within the train itself. This allows for real-time insights without relying on cloud connectivity, improving predictive maintenance and operational efficiency. Edge AI is reshaping how we think about data in the rail sector and is helping push the industry toward smarter, faster, and safer rail networks.”

  1. Can you share an inspiring moment from your career where digitalization played a key role?

“One of the most inspiring moments in my career came when we introduced IoT sensors into the track infrastructure for our customers. For years, they didn’t fully understand what was happening beneath the surface. But with these sensors, it was like a blindfold was lifted—they could suddenly see in real-time what was happening to their assets. It was a powerful shift—our customers went from being reactive to being proactive. This was when I realized how digitalization can truly transform how people work and think.”

  1. What challenges do you foresee in digitalizing the rail sector?

“One of the biggest challenges is not just the technology, but changing mindsets and processes. Some in the industry might prefer not to know about inefficiencies or issues with their assets because addressing them can be difficult. But this isn’t about judgment—it’s about improvement.

The transparency brought by new data can be uncomfortable, but it’s necessary to build a more efficient and reliable rail system. We need to embrace these insights and use them to do better.”

  1. Who is your rail hero, and why?

“Charles Vignoles was a railway trailblazer! He’s known for popularizing flat-bottomed rails, which are still used today. He helped design Ireland’s first railway and even a massive bridge in Kyiv. His practical innovations shaped modern railways, making them more stable and easier to lay. Similarly to digitalization, his strength wasn’t in inventing, but in ensuring that the right technology was implemented in the industry.”

Conclusion

Pierre Henri Bougeant’s insights highlight the transformative power of digitalization in the rail industry. His vision for Vossloh, rooted in innovative technology and customer-focused solutions, shows how digitalization can revolutionize rail networks globally. As Vossloh continues to lead in this space, Pierre’s role will be central to shaping a smarter, safer, and more efficient rail future.