Vandaag hadden we het genoegen om bij te praten met Henk van Oostveen, de trotse directeur van Railcenter. Henk is een bekend gezicht in de spoorbranche en ademt letterlijk de passie voor het spoor. Bij onze ontmoeting in Railcenter was het meteen duidelijk dat Henk zijn rol met veel enthousiasme vervult. Tijdens een rondleiding door het centrum liep hij zichtbaar trots rond, en vertelde hij op een enthousiaste manier over de ontwikkelingen en innovaties die daar plaatsvinden.

Het begin van het gesprek

Ons gesprek begon met een terugblik op eerdere spoorhelden en over zijn ervaringen met Vossloh, wat een mooie brug sloeg naar de vragen die wij voor Henk hadden voorbereid.

Wat vind je van Vossloh?

Henk antwoordde meteen met de namen van de broers Schulmeister, Sander en Rogier, en sprak vol lof over zijn samenwerking met hen. Hij kent de broers nog uit zijn tijd bij ProRail en nu ook als directeur van Railcenter. De langdurige ervaring van deze professionals in de spoorbranche zorgt ervoor dat ze elkaar regelmatig tegenkomen. Henk benadrukte hoe de introductie van Vosslohs diensten voor frezen tijdens zijn tijd bij ProRail de markt een frisse impuls gaf. Dankzij Vossloh kreeg de markt meer opties, wat leidde tot een andere manier van werken. Hij waardeerde de impact die dit had op de efficiëntie en kwaliteit in de spoorsector.

Henks spoorcarrière

Hoe ben je in de spoorbranche terechtgekomen?

Met een knipoog antwoordde Henk: “Perrongeluk.” Geboren in Amstelveen, de grootste stad zonder station, kwam hij toch in de spoorbranche terecht. Oorspronkelijk uit een luchtvaartfamilie en afgestudeerd aan de TU Delft, zocht hij een vaste baan. Een sollicitatiebrief naar NS leidde tot een gesprek dat zo goed voelde, dat hij zijn carrière begon bij de nieuwbouw van treinen bij NS. Later maakte hij de overstap naar ProRail en uiteindelijk naar Railcenter. Hij benadrukt dat de trein- en infrastructuurwerelden compleet verschillend zijn, en dat zijn netwerk van NS-tijd, cruciaal was om zich thuis te voelen in de nieuwe omgeving bij ProRail.

Uitdagingen en lessen

Wat is het meest uitdagende project waar je ooit aan hebt gewerkt?

Henk noemde zijn tijd bij de hoofdwerkplaats in Haarlem, waar hij verantwoordelijk was voor de ombouw van de ICR Intercityrijtuigen, als een van de grootste uitdagingen. Doordat het project erg stroef verliep, leerde Henk daar belangrijke lessen, zoals het stellen van de hulpvraag. Deze ervaring heeft zijn verdere loopbaan gevormd en hem geleerd dat het soms nodig is om te erkennen dat bepaalde opdrachten te groot zijn om alleen te dragen.

Hoe zie je de toekomst van het spoor?

Henk ziet een groot tekort aan personeel als een van de grootste uitdagingen voor de toekomst. Railcenter speelt een cruciale rol in het opleiden van de volgende generatie spoorwerkers. Railcenter biedt momenteel naast de bekende vakgerichte opleidingen ook mbo-opleidingen met baangarantie en is van plan om nog meer niveaus aan te bieden. Henk benadrukt dat Railcenter een belangrijke speler is in de toekomst van het spoor en dat meer mensen nodig zijn die de branche net zo boeiend vinden als hij.

Innovaties en inspiratie

Wat zijn de belangrijkste innovaties in de spoorwereld van de afgelopen jaren?

Henk is erg enthousiast over de enorme vooruitgang in data-analyse en technologieën zoals BIM (Bouwwerkinformatiemodel), die de spoorsector slimmer en efficiënter maken. Met betrekking tot Vossloh noemt hij de overgang van slijpen naar frezen als een hele mooie ontwikkeling die hopelijk nog verder zal worden uitgebreid.

Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen?

Henk vertelde over een moment van zelfreflectie, toen een innovatie waar hij aanvankelijk sceptisch over was, uiteindelijk zeer succesvol bleek. Het betrof een systeem om vlakke plekken op de wielen van de treinen te meten, bekend als Quovadis bij ProRail. Henks ervaring leert hem dat je altijd open moet staan voor nieuwe ideeën en deze een kans moet geven.

Een blik op Railcenter

Na het gesprek gaf Henk een rondleiding door Railcenter, waarbij hij ook trots vertelde over zijn gezin en hoe techniek vaak onderwerp van gesprek is aan de eettafel. Railcenter, gelegen op het terrein van de oude Wagenwerkplaats in Amersfoort, is een plek waar spoorprofessionals samenkomen om te leren, te innoveren en kennis te delen. Met state-of-the-art faciliteiten en een sterke focus op vakmanschapsontwikkeling, speelt een sleutelrol in de toekomst van de spoorsector.

Vooruitblik: Raildagen en Innotrans

Ter afsluiting willen wij ook nog even stilstaan bij de komende Raildagen op 20 en 21 september. Hoewel Vossloh dit jaar niet aanwezig kan zijn vanwege onze focus op Innotrans in hal 26, kijken we ernaar uit om bij de volgende editie weer van de partij te zijn. Voor degenen die interesse hebben, zijn er nog plaatsen beschikbaar voor de rondleidingen tijdens de Raildagen. Aanmelden kan via dit aanmeldformulier. Mis deze kans niet om meer te leren over de toekomst van het spoor!

Dankwoord

We willen Henk bedanken voor zijn tijd en het delen van zijn inzichten. Het was een inspirerende ontmoeting die weer nieuwe ideeën en perspectieven heeft opgeleverd. We koesteren onze samenwerking met Railcenter en kijken uit naar wat de toekomst ons zal brengen.

Benieuwd naar de volgende spoorheld? Houd onze Linkedin pagina in de gaten.