Vanmorgen mocht ik op mini-stage bij onze tweede gast, Corina de Jongh. Wat een geweldige, inspirerende spoorheld is zij! Corina is sinds 2001 directeur van Railforum, een belangrijke vereniging binnen de spoorsector. Haar carrière begon echter in 1985 bij HTM, en sinds 2001 is ze verbonden aan Railforum. Om de vijf jaar wordt gekeken naar het verlengen van haar termijn, en dat is telkens gebeurd. Geen verrassing, want met haar kwaliteiten als verbinder en teamspeler, en een beetje dwarsliggend karakter, komt Corina heel ver. Voor Vossloh Nederland is zij een echte spoorheld. Hieronder volgt ons gesprek met haar, waar ze dezelfde vragen als de andere spoorhelden beantwoordde.

1. Wat vind je van Vossloh?

Corina spreekt mooie woorden over ons team en prijst ons Nederlandse, eigenzinnige karakter. Ze waardeert hoe we snel handelen naar de wensen van de markt en klanten, en prijst onze open cultuur. Corina, volledig op de hoogte van de geschiedenis van eerst ETS en nu Vossloh, drukt ons op het hart onze identiteit nooit te verliezen.

2. Wie is jouw spoorheld en waarom?

“Marleen van de Kerkhof van Dual Inventive is mijn spoorheld. Ze is een echte vakvrouw met grote kennis en leergierigheid voor de techniek achter het spoor. Ze is op de hoogte van alle innovaties en neemt haar taak als voorzitter van ‘De Jonge Veranderaars’ zeer serieus. Ze is een echte ambassadeur voor onze branche.”

3. Hoe ben je in de spoorbranche terechtgekomen?

Corina studeerde volkshuisvesting, woonde in  Zoetermeer en begon haar carrière als planoloog in de jaren ’80. Bij HTM deed ze haar afstudeeropdracht over woningbouw en openbaar vervoer, wat haar interesse in de spoorsector wekte. Jan den Ouden, toen directeur van HTM, nam haar bijna als een dochter onder zijn hoede. In 1985 trad ze officieel in dienst van HTM en werd ze via allerlei tussenstappen uiteindelijk directeur.

In 1993 werd haar dochter geboren en in 1995 haar 2 zonen. Toen de kinderen ouder werden stapte ze in 2011 van HTM over naar Railforum. Wat begon als een klein onderzoek naar de toekomst van Railforum groeide uit tot haar rol als directeur.

4. Wat vind je het leukste aan deze sector?

“De passie van de mensen die in deze branche werken. We zijn allemaal op zoek naar een beter, veiliger en duurzamer spoor. Het is constant in beweging, letterlijk.”

5. Wat is het meest uitdagende project waaraan je hebt gewerkt?

Corina de Jongh noemt het project “Groeisporen” als een van de meest uitdagende projecten waaraan ze heeft gewerkt.. De kern van het project was het identificeren en benutten van groeikansen binnen de bestaande spoorinfrastructuur. Oftewel, hoe kunnen we tweemaal zoveel reizigers en goederen vervoeren op het huidige railnetwerk.  Iets dat in eerste instantie onmogelijk leek. “Groeisporen” was gericht op het optimaliseren van bestaande processen, innovaties en het uitbreiden van de marktpenetratie binnen de spoorsector. Projecten als PHS zijn hieruit ontstaan.

Project “Systemisch Werken”

Een ander project waar Corina trots op is, is “Systemisch Werken”. Dit project van Railforum simuleerde de eigenschappen van verschillende actoren zoals overheid en aannemer, en onderzocht wat er gebeurt als je een van deze actoren verandert of wegneemt. Dit onderzoek benadrukte het belang van samenwerking en inzicht in elkaars rollen binnen de spoorsector. Systemisch werken is een benadering die snel en effectief inzicht geeft in de dynamiek en verborgen belemmeringen binnen een groep mensen of organisatie. Dit perspectief laat zien waar spanningen en verstoorde verhoudingen vandaan komen en wat er veranderd kan worden om het systeem optimaal te laten functioneren. Railforum blijft zich inzetten voor een railsector als een gezond en goed werkend ecosysteem waar samenwerking, innovatie en klantgerichtheid worden beloond.

6. Hoe zie je de toekomst van het spoor?

“Het zal altijd blijven bestaan, maar we moeten alert blijven. Soms moet het echt wel goedkoper en doordat het spoor steeds dichter bij huizen komt, moeten we blijven streven naar trilling- en geluidsvrij spoorvervoer. We moeten ook altijd de maatschappelijke waarden van de spoorbranche blijven aantonen.”

7. Wat zijn volgens jou de belangrijkste innovaties in de spoorbranche?

Vanuit het oogpunt van de reiziger vindt Corina het geweldig dat we onze reistijd nuttig kunnen gebruiken door bijvoorbeeld de telefoon, en gewoon kunnen doorwerken. Vanuit de sector is de robotisering, monitoring en sensoring van groot belang. Dit maakt het mogelijk om met minder mensen hetzelfde werk te doen, waardoor het spoorvervoer  goedkoper wordt.

8. Kun je een inspirerend moment uit je carrière delen?

Een inspirerend moment was een onderzoek over de capaciteit van opstelterreinen voor treinen. Zowel ervaren vakmensen als studenten werden erbij betrokken. De samenwerking tussen de generaties leidde tot nieuwe inzichten en slimme conclusies die alleen door gezamenlijke inspanning bereikt konden worden. Het project werd gezamenlijk met trots gepresenteerd en benadrukte de bijzondere rol van Railforum in het verbinden van mensen en hun kennis.

9. Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de spoorbranche?

Voor corona ging dat via live ontmoetingen , wat Corina nog steeds prefereert omdat het directer en persoonlijker is. Nu is het een mix van online en live. Ze waardeert het dat Vossloh de moeite heeft genomen om langs te komen voor dit bezoek, iets wat volgens haar veel beter is dan online vergaderingen.

10. Welke tips heb je voor mensen die willen beginnen in deze branche?

“Besef dat je een radar bent in een grote machine. Je kan zelf bepalen welke kant je op draait, op welk tempo en of je iemand mee laat draaien. Ook jij kan dus het spoorsysteem bewegen, versnellen of veranderen. Denk groot, maar begin klein en zoek de anderen op.  Je toekomst in de spoorbranche is verzekerd en zoveel leuker en inspirerend als je deze mentaliteit hebt.”

Corina gaat eind dit jaar met pensioen en wordt opgevolgd door Jeroen Haver. We zijn blij dat we met haar hebben mogen werken en wensen de nieuwe directeur heel veel succes. We bieden onze hulp en kennis aan, want samenwerken is cruciaal in de railsector. Corina, bedankt voor alles en geniet van je pensioen!