Een wissel wordt bij voorkeur in zo groot mogelijke delen op de bouwplaats geleverd. Echter is dit door transport beperkingen een grote uitdaging en moet er op de bouwplaats dus nog veel geassembleerd worden alvorens het hele systeem naar wens is ingebouwd. Om het transport en de inbouw veel efficiënter te laten verlopen is er een ingenieuze oplossing gevonden.

De platte transportwagons hebben als beperking dat zij zich moeten manoeuvreren tussen de Profiel Vrije Ruimte van het spoor. Dit resulteert in een beperkte breedte van het spoor, terwijl een wissel in elke situatie deze maten overstijgt. Door aan de transportwagons een kantelfunctie toe te voegen en de wissel dus diagonaal te vervoeren, wordt het mogelijk om de wissel in veel grotere delen en meerdere wissels tegelijk te vervoeren. De wisseldelen zullen goed verankerd worden en hiermee is het mogelijk om een snelheid van 100 km/u te bereiken.

De voordelen voor de productie, vervoer en inbouw zijn inmiddels al ruimschoots in de praktijk bewezen en zijn dus zeer aan te raden boven de conventionele wagons.

Nieuwsgierig geworden? Voor meer informatie over dit onderwerp of het aanvragen van een offerte kunt u uiteraard contact met Vossloh ETS via 0299-454050 of via ls.ets.infobox@vossloh.com