Smart Yard wielpassagesensor

De wielpassagesensor is een elektromechanisch apparaat dat wordt gebruikt om de passage van een trein of ander voertuig op de rails te detecteren, met of zonder richtingsselectie. Belangrijkste toepassingen zijn verkeersdetectie voor spoorwegovergangen en spoorwegwerkzaamheden om incidenten te voorkomen. Het wordt ook veel gebruikt op treinstations als aanvullend veiligheidsapparaat.

Door het universele klemsysteem kan het snel worden aangesloten op elk type rail. Er zijn geen aanpassingen nodig behalve het instellen van de hoogte, waardoor de verkeersdetector zeer snel operationeel kan zijn.

De detectie wordt geactiveerd door het neerlaten van een aandrijfarm die wordt geduwd door de passage van het voertuig. Beide rijrichtingen kunnen worden gedetecteerd.

Functies
• Tel functie.
• Detectie van elk wiel afzonderlijk, zelfs als het recht op de sensor stopt.
• Tellend met de richting van de trein.
• Het systeem werkt tot een maximale snelheid van 40 km/u en heeft geen SIL-indicatie.
• De sensor detecteert de passage van een wiel met een diameter van minstens 33 cm.

Datanetwerk
We gebruiken een LoraWAN privénetwerk om gegevens naar de gateway te sturen. Het bereik van de gateway is 3km in open veld, dit kan worden beïnvloed door (stalen) constructies). De gateway kan met een 4/5G of een LAN verbinding worden uitgevoerd.

De batterijstatus wordt meegezonden met de overgedragen gegevens. Er kan automatisch een waarschuwing worden gegenereerd om aan te geven dat een batterijvervanging nodig is.

Installatie op het spoor
De detector kan aan beide zijden van het spoor worden geplaatst. Dankzij zijn universele beugel kan hij snel op elke rail worden aangesloten. Het enige vereiste is het instellen van de hoogte, zodat de verkeersdetector binnen no-time werkt. Mechanische installatie en snelle aanpassing (30 minuten per detector).

De verkeersdetector kan worden geïnstalleerd op verschillende soorten rails, zoals bijvoorbeeld: 54E1, 60E1, 60E2, 46E3. Andere railtypen kunnen op aanvraag worden gecontroleerd.

Onderhoud
De verkeersdetector functioneert goed, zelfs bij sterke trillingen. Hij is volledig afgesloten en heeft weinig onderhoud nodig. De enige onderhoudstaak die nodig zou kunnen zijn, is het vervangen van de aandrijfarm, wat ter plaatse snel kan worden gedaan.

De titanium arm kan onder normale omstandigheden tot 250.000 assenpassages meegaan (met gemiddelde treinsnelheden van 10 km/u of lager).

Eigenschappen
• Gebruikstemperatuur: van -30°C tot 70°C
• Gewicht: 7,5 kg
• IP54 voor de mechanische onderdelen.
• IP67 voor de elektronica (voorzien van coating)
• Levensduur van de batterij is 3 jaar of 500.000 passages.